Äänivirtuoosille pronssileijona Cannesista – ”Onhan tämä ihan supersiisti juttu”

Sano vain Dew, ja Rudi Rok sanoi sen toinen toistaan uskomattomimmilla tavoilla.

Suomalaisten toimistojen lisäksi palkintosijoille Cannes Lionsissa nousi kotimaisia freelancereita ulkomaisten toimistojen riveissä.

Yksi heistä on äänivirtuoosi Rudi Rok. Hänen omaperäisten kykyjensä päälle rakentui radiomainoskonsepti Mountain Dewlle. 

Kampanjan toteuttivat mainostoimisto BBDO ja Syn Music Agency, joille Rok työskenteli freelancerina.

”Oli ihan supersiistiä ensin kuulla, että osallistutaan kilpailuun ja sen jälkeen vielä tulee onnittelut, että voitettiin pronssia. Kun en ole itse missään mainostoimistossa, niin tuntuu tosi mageelta, että voi omalla jutulla saada leijonan”, Rudi Rok hehkuttaa voiton tunnelmia. 

Yleensähän leijonaa hakemalla haetaan, mutta sinä sait sen hakematta.

”Just, vähän niin kuin näin”, mies naurahtaa.

”Onhan tämä nyt sellainen bucket list -juttu, jota ei ole edes tietoisesti tavoitellut. Intohimoni on rikkoa rajoja ja tehdä mahdollisimman mielenkiintoisia projekteja”, Rudi Rok sanoo.

Yhdellä äänteellä ja ihmisäänellä kaikki äänet

Cannes Lionsissa pronssileijonalla palkittua työtä olisi tuskin ilman herra Rokin ainutlaatuista uraa voinut edes syntyä.

Rudi Rok toteuttaa äänellään mitä erilaisempia ääniä, erikoistehosteita ja esimerkiksi äänilogoja. Tällä kertaa mainostoimistolta tuli pykälää pidemmälle viety pyyntö. Nyt pitäisi yhdellä sanalla pystyä luomaan kaikki elementit, äänet ja erikoistehosteet peliäänimaisemaan.

Dew.

”Kun näin sen deckin, olin että ei hemmetti, tämähän on ihan mielettömän siisti konsepti”, Rok hekottaa.

Hän luonnehtii konseptia luovaksi haasteeksi, joka oli samalla superhauska.

”Eihän tuossa voinut olla nauramatta studiossa. On tosi kivaa tällaisten projektien kanssa.”

Näin äänimaisema luotiin

Hyväntuulinen yhden miehen orkesteri, niin Rudi Rokin koko jutun voisi kiteyttää. Mutta edes sellainen ei toimi yksin. 

Kun kutsu Mountain Dew -kampanjaan tuli, mies lähti purkamaan haastetta ottamalla yhteyttä luottoäänisuunnittelijaansa Markku Mäkelään.

”Kysyin, haluaako hän lähteä messiin ja toki innostui, että nyt päästään tekemään tosi mielenkiintoista juttua”, Rok muistelee.

Äänisuunnittelutyössä rakennetaan alkuun taustamaailmaa, jotta saadaan kokonaistunnelmaa siitä, mitä kaikkea ympäristössä kuuluu, kuten esimerkiksi tuuli. Tämän jälkeen vuorossa ovat selkeät äänet, kuten aseen laukaukset. Mallia otettiin pelivideoista.

”Pitää löytyä oikeat elementit ja kuulostaa mielenkiintoiselta”, Rok kertoo.

Onko sinussa jotain erilaista? 

Miten ihmeessä kykenet tekemään kaikki nuo äänet, onko äänihuulissasi jotain erilaista? Kuinka edes olet päätynyt noin omalaatuiseen uraan?

”Äänen puolesta taustani on beatboxissa, mutta tosi nopeasti oivalsin, että mua kiinnostaa erikoistehosteet ja kaikki eri ääniefektit. Livelavashowssa yhdistän komiikkaa ja jutut rakentuvat äänien ympärille”, hän vastaa.

Vuosituhannen ensimmäiset viisi vuotta Rudi Rok oli tanssija, mutta kun tanssiura katkesi selän rikkoutumiseen, piti keksiä jotain muuta. Mies sukelsi beatboxiin ja äänimaailmoihin.

”Haastoin itseäni, mihin kaikkialle voin viedä ihmisäänen”.

Wow-elämys ihmisäänestä

Omalla äänellä työskentely alkoi vuosien edetessä kiteytyä omaksi filosofiakseen. On kyse lauserakenteesta tai ääniefektistä, Rudi Rokin maailmassa omalla äänellä pystyy tekemään aivan kaiken.

”Olin nähnyt, miten ihmisääni vaikuttaa, kun tekee outoja ääniä. Kuinka ison wow-elämyksen se aiheuttaa.”

Rudi Rok maalaa mielikuvaa huoneesta, jossa kuulee kaikki luonnonäänet, kuten purot solisemassa, tuulen, askeleet. 

”Kun kävelet huoneesta pois, saat tietää, että kaikki mitä kuulit, olikin pelkkää ihmisääntä. Silloin palaisit takaisin huoneeseen ja alkaisit kuunnella tarkemmin, että onko tämä oikeasti ihminen. Siinä keskittyessä on läsnä hetkessä”, Rudi Rok filosofoi.

Läpimurto viraalivideolla 

Some on loistava mainoskanava etenkin silloin, kun videosta tulee viraali. Rudi Rokin läpimurto tapahtui vuonna 2014, kun somessa lähti kulovalkean tavoin leviämään YouTube-video ”One Man Does 30 Animal Sounds”.

”Sen äkkäsivät mainostoimistot maailmalta ja newyorkilainen pelifirma Marco Polo Learning otti yhteyttä. He pyysivät tekemään kaikki peliäänet ihmisäänellä. Se oli eka keissi, jolla pystyin näyttämään, että kaikki on äänisuunnittelupuolella paljon mielenkiintoisempaa, kun se tehdään ihmisäänellä.”

Oma äänipakettisivusto toi isot kalat

Vuonna 2016 Rudi Rok perusti tuotantoyhtiön Helsinkiin, jonka myötä työt suuntautuivat enemmän brändimarkkinointipuolelle. 

”Aloin hiffaamaan mahdollisuuksia. Ihmisääni äänisuunnittelussa ja sen luova potentiaali vain vahvistui ja sai tukea tosi monesta suunnasta.”

”Tein muutamalle yritykselle äänibrändit ja muutaman lyhytvideon. Jossain vaiheessa tein sivuston humanvoicedesign.com, johon aloin kasaamaan äänipaketteja äänisuunnittelijoille.”

Sivustolta löytyy kaikenlaista, aina aidon kuuloisista luonnonäänistä lähtien.

”Eri studiot alkoivat ottaa niitä ja tsekkasivat, millä tasolla teen äänisuunnittelua. Sitä kautta tuli äänimahdollisuuksia mukaan.”

Synin kanssa syviin vesiin

Rok kertoo japanilaisesta Syn Music Agencysta, joka teki projektia Disneylle Australiaan lastensairaalaan.

”Tein niiden lastensairaalaan safariäänimaailmoja sillä ajatuksella, että lapset pääsevät kokemaan villieläimet sairaalassa mielenkiintoisella kulmalla. Siinä piti tehdä villieläimiä, jotka eivät ole pelottavia, mutta ovat silti aidon kuuloisia. Sen ongelman pystyi ratkaista ihmisäänellä. Oikea villieläin saattaa olla liian pelottava lapselle.”

Sairaalassa oli eläinkuosisia putkia, joiden sisään pystyi työntämään pään ja kuulla eläimen äänen.

”Kuulet leijonan äänen ja se ääni olen minä. Se oli sydäntälämmittävin projekti, mitä olen päässyt kokemaan”, Rok muistelee.

Synin kanssa projekteja on tullut tehtyä sittemmin useampiakin, aina Amazonin kansainvälisen mainoskampanjan äänistä Fiat täyssähköauton moottoriääniin. 

”Se oli mieletön projekti. Tein demon ja muutama kuukausi myöhemmin ilmoitetaan, että saat tämän homman, saat mitä haetaan. Samaan aikaan Hans Zimmer teki moottoriäänen, varmaan sävelsi jollain jousiorkesterilla, mutta minä tein sen Fiatille omalla äänelläni. Se oli absurdi hetki. Pääsin aika syviin vesiin tuossa maailmassa.”

Leijonan backstage

Synin kanssa saitte myös Cannes Lionsista leijonan, miten se alkoi? 

”Syn lähestyi mua. Nick Woods laittoi viestiä, että nyt on sellainen projekti, joka on sun heiniä. Voin allekirjoittaa sen hyvällä mielellä, että meni oikeaan osoitteeseen”, Rok kuittaa.

Yksi maailman arvostetuimmista mainosalan palkinnoista, Cannes Lionsin leijona, on ilmeinen tunnustus siitä, että jotain on tehnyt oikein.

”Tunnustukset vain vahvistavat omaa missiota. Tuntuu, että tämäkin projekti oli tosi paljon sitä. Äänethän olisi voinut tehdä vaikka millä tavalla, mutta eihän tässä olisi ollut mitään inhimillistä, jos tätä ei olisi tehty ihmisäänellä.”

Elon Musk on sanonut, että tekoäly korvaa pian luovuuden. Rudi Rok heittää vastapallona, miten tärkeää kiihtyvän teknologisen kehityksen keskellä on pitää ihmisyydestä kiinni. 

”Monella yrityksellä alkaa tulla korvista ulos tekoäly, kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa kännykällä. Ihmisääni on aika premium. Ihmiskeskeisellä lähestymisellä voi tuoda fiilistä mukaan kaikkeen mitä tekee. Sen takia on upeaa, kun pääsee tekemään tällaisia brändikeissejä.”

Ääni nousuun

Rudi Rok tuottaa kaikki äänet omalla äänellään, mutta puhutaanpa vielä äänisuunnittelusta laajemmin. Ääni jää monesti hyvin pieneen osaan, kun ajatellaan vaikka mainosfilmejä.

”Tuotannoissa saatetaan olla jo todella pitkällä, kunnes pari päivää ennen julkaisua huomataan, että tarvitaan vielä äänisuunnittelu”, Rok heittää esimerkin.

Kuten mikä tahansa muukin osa-alue, myös onnistunut äänityö vaatii aikansa.

”Tätä asiaa ei tuosta noin vaan tempaista. Siinä on sama prosessi kuin missä tahansa muussa, johon liittyy yrityksen DNA:n ja identiteetin ymmärtäminen sekä luominen osaksi vahvaa brändiä”, Rudi Rok sanoo.

”Ääni on asia, jota mun mielestä nostetaan esille liian vähän markkinoinnissa. On tosi vähän tilanteita, jossa äänen mahdollisuuksia avataan syvemmin. Tuntuu, että koska tätä asiaa ei ymmärretä, yritykset oikaisevat mahdollisuuden.”

Ääni synnyttää tunnereaktion, ääni tunnistetaan hetkessä.

”Mieti, miten suuressa osassa ääni on, kun ajattelet äänibrändejä melodian perustella. Kun linnut laulavat, tiedetään, että kevät tulee. Tai kun jäätelöauto tulee pihalle, tiedetään mikä se on, vaikka sävel vaihtelisi. Edelleen monet firmat maailmalla ovat ilman äänilogoa. Tuntuu, että ala on vielä lapsen kengissä.”

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × one =