Tuore tutkimus kertoo, että ääniohjattavia laitteita on käyttänyt 70 prosenttia amerikkalaisista kuluttajista, mutta vain kolmannes käyttää niitä viikoittain.
Suurimpina esteinä käytön nopealle yleistymiselle pidetään yksityisyyteen liittyviä kysymyksiä ja ääniohjauksella saatujen tulosten epätarkkuutta. Esimerkiksi parhaiten äänikomentoja tottelevat kaiuttimet toimivat oikein keskimäärin neljä kertaa viidestä.
Yleisimmät ääniohjatut toiminnot ovat ajo-ohjeet, puhelut ja musiikki, joita on käyttänyt yli puolet kaikista ääniohjauksen käyttäjistä. Tarkemmat, esimerkiksi ostamiseen tai tuotevertailuihin liittyvät kysymykset ovat vielä selvästi harvinaisempia.
Google Assistant voitti tuoreen vertailun äänikomentojen onnistumisesta (86 % oikein), Applen Siri tuli toiseksi (79 %), Amazonin Alexa (61 %) kolmanneksi ja Microsoftin Cortana oli tässä testissä neljäs (52 %). Vuoden aikana Google Assistantin ja Sirin tarkkuus oli lisääntynyt kymmenellä prosentilla.
Kehitys ääniohjauksessa on nopeaa. Esimerkiksi Sirillä voi nyt pyytää jo useampia rutiineja yhdellä komennolla: Good morning voi laittaa valot, päälle, kertoa päivän sään ja aloittaa soittolistan.
Pienillä markkina-alueilla merkittävänä haasteena ääniohjauksen yleistymiselle on oman äidinkielen puuttuminen ohjauksesta – olisihan useimmille suomalaisille luontevampaa sanoa aamulla huomenta kuin good morning.
Lähde: eMarketer
Katso alla Futurelabin Kari Korkiakosken näkemys ääniohjauksesta Suomen markkinoilla
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.