30. kertaa pidetyssä Voitto-gaalassa palkittiin Suomen parhaat mainosfilmit ja alan parhaat tekijät

voittogaalassa palkittiin parhaat mainosfilmit

Suomen parhaat mainosfilmit ja alan parhaat tekijät palkittiin Vanhalla Ylioppilastalolla järjestetyssä Voitto-gaalassa. Kilpailun tarkoituksena on edistää suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta sekä kehittää tekijöiden ammattitaitoa. Voitto kilpailun järjestää Audiovisual Producers Finland – APFI, joka omistaa kilpailun tavaramerkin yhdessä Marketing Finlandin, Screenforcen ja MARK Suomen Markkinointiliiton kanssa.

Tuomariston puheenjohtaja Kimmo Mannisen mukaan kilpailutöiden taso oli tänä vuonna erityisen korkea. Se osoittaa, että suomalainen mainonta uskaltaa olla hauskaa, vaikuttavaa ja innovatiivista. Kilpailuun osallistui yhteensä 170 työtä.

Grand Prix Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin mainosfilmille

Grand Prix -palkinto myönnetään mainoselokuvalle, joka ansaitsee parhaat yhteispisteet Film sekä Film Craft kategorioissa eli edustaa mainoselokuvan tekemisen taitoa ja suunnittelua parhaimmillaan.

Vuoden 2024 Grand Prix -palkinto myönnettiin Rakkautta & Anarkiaa -festivaalien ”Olet Mitä Katsot -mainosfilmille. Mainoselokuvan tilaajana on Helsinki International Film Festival.

Kampanjan takana olivat Jan Sederlöf ja vuonna 2023 perustettu Breakfast Helsinki -tuotantoyhtiö.

Juhlapuheessaan Breakfast Helsingin Henri Hämäläinen kertoi tuotannon olleen pro Bono kesätyö ja kiitteli valtavaa porukkaa mainosfilmin taustalla. Kyseessä oli ensimmäinen Sederlöfin ohjaustyö.

”Olet Mitä Katsot” voitti myös yhteiskunnallinen ja kulttuurisarjan.

Pågenfluensserit vei yleissarjan ja short-formin voitot

Ruotsalainen leipomobrändi Pågen jatkoi voittoputkeaan napaten kultaa Short-form -kategoriassa ja yleisessä sarjassa ”Pågenfluensserit 2024″ mainosfilmisarjalla.

Edellisenä vuonna mainoselokuvien ensimmäinen kausi voitti kultaa yleisösarjassa sekä voitti myös yleisöäänestyksen. Mainosfilmien toteutuksesta vastasivat mainostoimisto Make it Simple ja tuotantoyhtiö Directors Guild.

Pägenin markkinointipäällikkö Annika Haapaniemi kehui yhteistyötä tiimin kanssa, joka on ihan ”nextillä levelillä”.

Make It Simplen Juuso Kemi muistutti, että toinen levy on aina vaikea, ensimmäisen hyvän levyn jälkeen, mutta tästä levystä tuki vielä parempi kuin ensimmäinen.

”Tämä ryhmä on hioutunut niin tiiviiksi, kaikki lukee toistensa ajatuksia ja sitten jutut vain paranee ja paranee, niin kuin Pågenin leivän maku, kun sitä syö vuodesta toiseen”, Kemi kehui voittoisaa toteutusta.

Directors Guild vuoden tuotantoyhtiöksi jo kolmatta kertaa

Palkintojen jaossa Directors Guild kapusi lavalle noutamaan pronssia SOK:n ”Pessimisti, optimisti ja saletisti” -mainosfilmisarjalla, hopeaa Black Horsen ”Tankilla” mainosfilmillä sekä lopulta myös kultaa ”Pågenfluensserit” mainoselokuvasarjalla.

Ei ole epäselvää, miksi Directors Guild valittiin myös vuoden tuotantoyhtiöksi jo kolmatta kertaa peräkkäin.

Directors Guildin Juha-Matti Nieminen muistutti, kuinka tärkeää on tehdä hyviä mainoselokuvia.

”Hyvä on parempi kuin paska ja paskaa kannattaa välttää ihan viimeiseen asti. Kädenlämpöisen, mitättömän ja yhdentekevä välttäminen on kaikkien tehtävä ja uskon, että meistä jokainen pystyy välttämään sitä.”

Vaasan Isopaahto palkittiin parhaasta crafista

Film Craft -kategoriassa palkitaan tuotanto, jossa kuvallinen ilmaisu, kerronnan tyyli, äänimaailma ja jälkituotanto nostavat mainoksen taiteelliselle tasolle. Voitto kilpailun film craft sarjassa arvioidaan mainoselokuvien taiteellista ja teknistä toteutusta.

Tämän vuoden gaalassa palkinnon vei Suomen suosituin paahtoleipä Vaasan Isopaahto. Tuotannosta vastasi Ryhmä Creative Agencyn lisäksi Cuba Films. Mainoselokuvan tilaaja Vaasan kiitteli Ryhmä Creative Agencyä yhteistyöstä, kokonaisvastuun ottamisesta sekä lankojen käsissä pitämisestä.

”Luova toteutus kuvastaa sitä mistä Isopaahdossa on kyse ja miksi se on suomen suosituin paahtoleipä.”

Yleisö valitsi parhaaksi mainosfilmiksi Snellmannin Schnitzelin

Voitto-gaalassa palkitaan myös yleisöäänestyksellä paras mainosfilmi. Kaupallisia televisiomedioita edustavan Screen Forcen toiminnanjohtaja Anna Lujanen kertoi, että parhaasta mainosfilmistä äänesti 3000 henkilöä. Yleisön parhaat sekunnit äänestyksen voitti Snellman lihanjalostuksen Schnitzel -mainoselokuva.

Markku Rönkkö muistutti yleisöä palkintojenjakotilaisuudessa mainosfilmien perimmäisestä tavoitteista vaikuttaa yleisöön sekä asiakkaan johdon sitoutumisen tärkeydestä pitkäaikaisessa yhteistyössä. 

”Yhdessä on tehty 10 vuotta duunia ja Snellman on pääsyy siiheen asemaan, missä se on nyt. Meillä on Snellmannin ylimmän sekä operatiivisen johdon kanssa jatkuva yhteydenpito. On selkeät tavoitteet ja käsikirjoittajalle annetaan täysi luottamus. Se sama luottamus ja tekeminen koskee myös, mitä Grillifilmsin kanssa tehdään”.

Schnitzel mainoselokuvan tuotantoyhtiönä oli Grillifilms. Mainoselokuva kuvattiin Pietarsaaressa Snellmannin työntekijöiden, johtoryhmän ja omistajien jonottaessa keskellä yötä, mikä kuvaa käsittämätöntä energiaa, jota brändi heijastelee sisältäpäin.

Grillifilmsin Hanna Tuovio pitää upeana sitä, että yleisö rakastaa Snellmannin mainosfilmejä.

”Tämä on erityisen mahtava palkinto pitkästä, 10 vuoden yhteistyöstä Snellmannin, Markko Rönkön ja Grillifilmsin välillä.

Palkittuja tekijöitä mainoselokuvien takaa

Mainosfilmien onnistumisen kannalta tärkeät keskeiset henkilöt jäävät liian usein taustalle, mutta Voitto-kilpailussa heidät halutaan nostaa esille.

Roosa nauha mainoselokuvan ohjaus toi Teemu Niukkaselle vuoden ohjaaja palkinnon. Rosa nauha -kampanja upposi tuomaristoon koskettavuudella, aitoudella ja herkkyydellä.

Tuukka Kovasiipi valittiin vuoden mainoselokuva ohjaajaksi. Kovasiipi tunnetaan Suomen hauskimpien mainosten ohjaajana ja hänen tyylinsä erottuu mainoselokuvissa.

Juhlapuheessaan Kovasiipi kiitti mainonnan suunnittelijoita, joilta tulee selkeitä käsikirjoituksia. Ne eivät ole pelkästään idean tasolla, vaan niissä on kohtauksia ja repliikkejä, jotka on kirjoitettu auki. Sellaisia käsikirjoituksia on hirveän paljon helpompaa lähteä työstämään hauskaksi mainoselokuvaksi. 

Lavastussuunnittelija Katarina Lume sai kunniamaininnan. Hän on lavastanut ja visualisointi lukuisia mainosfilmejä.

Toinen kunniamaininnan saaneista oli Storyboard artisti Teppo Hulkkonen. Hän on alalla laajasti arvostettu nimi, jonka moni mainosten tekijä tuntee, mutta ole koskaan tavannut kasvotusten. Storyboard artist eli kuvakäsikirjoittaja luo visuaalisia hahmotelmia eli storyboardeja, jotka auttavat ohjaajia, tuottajia ja muita tiimin jäseniä hahmottamaan, miltä lopullinen video tai elokuva tulee näyttämään.

Ei pidä myöskään unohtaa mainoksen tilaajan eli mainostajan roolia.

If Vakuutus sai Vuoden mainostaja -palkinnon tunnustuksena pitkäjänteisestä ja laadukkaasta mainontatyöstään. If:n mainoselokuvat ”X auttaa vähän, mutta If auttaa paljon” ovat vieneet yrityksen uudelle tasolle ja toimivat alustana huumoristiselle tarinan kerronnnalle, joka esittelee Ifin tuotteita monipuolisesti.

Voitto -kilpailussa palkitut kategorioittain

Grand Prix: Olet Mitä Katsot

  • Mainostaja: Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa
  • Mainostoimisto: Jan Sederlöf
  • Tuotantoyhtiö: Breakfast Helsinki

Yleinen sarja kulta: Pågenfluensserit 2024

  • Mainostaja: Pågen
  • Mainostoimisto: Make it Simple
  • Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Yleinen sarja hopea: Tankilla, Black Horse

  • Mainostaja: Black Horse Pierre Robert
  • Mainostoimisto: Reaktor Creative
  • Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Yleinen sarja pronssi: Pessimisti, optimisti ja saletisti

  • Mainostaja; SOK
  • Mainostoimisto: Make it Simple
  • Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Film Cract

  • Mainostaja: Vaasan
  • Mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
  • Tuotantoyhtiö: Ryhmä Creative Agency, Cuba Films

Short-form-kategoria: Pågenfluensserit 2024 -sarja

  • Mainostaja: Pågen
  • Mainostoimisto: Make it Simple
  • Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Yleisön parhaat sekunnit: Schnitzel

  • Mainostaja: Snellman lihanjalostaja
  • Mainostoimisto: United Writers
  • Tuotantoyhtiö: Grillifilms

Musiikki ja äänisuunnittelu Särkänniemeen, Särkänniemeen

  • Mainostaja: Tampereen Särkänniemi
  • Mainostoimisto: Folk Finland
  • Tuotantoyhtiö: Simelius Simelius

Efekti ja animointi: Question of Will

  • Mainostaja: CMI Martti Ahtisaari Peace Foundation
  • Mainostoimisto: Kaski Creative Agency
  • Tuotantoyhtiö: Cocoa

Marketing Finland onnittelee kaikkia voittajia, kunniamaininnan saaneita ja Voitto -kilpailussa shortlistattuja! Löydät Voitto -kilpailussa palkittujen mainosfilmien tarkemmat tiedot tästä.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − 10 =