Esittelyssä kolme tuloksellista kampanjaa, joissa hyödynnettiin tekoälyä, avointa dataa ja analytiikkaa.
Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 2-2023
Visit Finland & Dagmar | Tekoäly ennustaa ruskan hehkua
Lähtötilanne: Visit Finlandin merkittävä kehityskohde on ympärivuotisen matkailun edistäminen. Kovassa kilpailutilanteessa rajalliset resurssit oli laitettava strategisiin ja rohkeisiin toteutuksiin. Mikäpä erottuisi yhtä hyvin kuin tekoälyteknologiaa ja dataa innovatiivisesti hyödyntävä, vahvasti asiakaskeskeinen digitaalinen palvelu.
Idea: Matkailijan oli lähes mahdoton selvittää, milloin ja missä ruska Suomessa hehkuu. Kysyimme, voimmeko luoda ruskaa ennustavan ja reaaliaikaisen kartan tekoälyä hyödyntämällä?
Toteutus: Konseptoinnin jälkeen tarvittiin rutkasti teknologista luovuutta. Ruskan ennustamisen haaste taklattiin Fintrafficin API-rajapinnan yli kerätyillä kelikamerakuvilla, joita kertyi vuodessa yli puoli miljoonaa. Tiedon analysointiin ja ruskan ennustamista varten kehitettiin kaksi algoritmia.
Tulokset
Kansainvälinen media hullaantui Ruskavahdin innovatiivisuudesta, ja palvelun tavoittavuus tiedotusvälineiden julkaisemien sisältöjen osalta oli lähes 386 miljoonaa.
Nitor | Sähkönsäästöä avointa dataa hyödyntäen
Lähtötilanne: Suomalaisia kehotetaan monelta taholta seuraamaan ja hillitsemään sähkönkulutustaan. Tarjolla on monenkirjavia työkaluja, joilla tarkkailla pörssisähköä tai omaa sähkönkulutustaan.
Idea ja toteutus: Maksuton Virtanen.ai tarjoaa muita työkaluja tarkempaa tietoa siitä, mikä omassa kodissa sähköä kuluttaa. Palvelun on kehittänyt digitaalinen insinööritoimisto Nitor. Palvelun analyysi perustuu monista eri lähteistä saatavaan avoimeen dataan.
Tulokset
Palvelun avulla voi helposti osallistua sähkönsäästötalkoisiin tai etsiä säästökohteita omasta kulutuksestaan. Julkaisun jälkeen sähkönkulutuksen analysoi onnistuneesti 4 500 kotitaloutta.
Palvelusta uutisoivat verkkopalveluissaan useat mediat. Uutinen oli usean päivän ajan Talouselämän verkkopalvelun luetuimpien uutisten listalla. Palvelu oli Grand One 2023 finalisti ja sai kunniamaininnan kategoriassa Paras datan käyttö.
Sniffie & Mertanen Analytics | Kuinka Sniffie tuplasi liidit analytiikan avulla?
Lähtötilanne: Kotimainen Sniffie tarjoaa verkkokaupoille koneoppimiseen perustuvaa dynaamista hinnoittelutyökalua ja tuoton optimointia globaalisti. Uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen globaalisti vaati selkeän tuotelähtöisen strategian, jonka kulmakivenä oli toimiva löydettävyys.
Idea ja toteutus: Sniffie haki muutosta markkinoinnin tekemiseen monella eri tavalla. Sisäisen tiimin organisoinnin lisäksi Mertanen Analytics tuki prosessia analytiikan keinoin. Myynnillisten tavoitteiden pohjana oli kasvattaa yrityksen löydettävyyttä ja merkityksen kasvua, sekä vauhdittaa liidien määrää digitaalisen mainonnan, oman sivuston sekä sovelluksen avulla.
Tulokset
Vuoden 2023 ensimmäisen neljän kuukauden aikana liidimäärä on saatu tuplattua verrattuna edellisen vuoden neljään viimeiseen kuukauteen. Tulos on saavutettu systemaattisen ja analyyttisen tekemisen kautta. Analysoinnin avulla on pystytty nopeisiin kokeiluihin sekä optimoimaan niin digitaalista sisältöä, mainontaa, hakukonesijoituksia kuin myös sivuston sisällön merkitystä ja tehokkuutta.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.