helmi 20
Riikka-Maria Lemminki
Riikka-Maria Lemminki

Mitä voimme oppia Tokmannin menestyksestä? – Markkinoinnin perusasiat ja Retail media 3.0

Tokmanni vei vuoden 2024 Effiessä kotiin kultaa erikoissarjassa Bob the Robot / NoA, Dagmar, Pictures Helsinki kanssa sekä nappasi myös halutun Grand Effien. Tokmanni osoitti, ettei pyörää kannata keksiä aina uusiksi, eikä hyvää ideaa tule tappaa vain halusta luoda jotakin uutta. Mielenkiintoinen osa kokonaisuutta on Tokmannin tapa siirtyä Retail media 3.0 aikaan, jossa markkinointi ei ole pelkkää mainospaikkojen myyntiä, vaan syvällistä yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa.

helmi 19

Maksulliset pitchausmenettelyt uhkaavat markkinointialan reilua kilpailua

Uutena ilmiönä markkinoinnin kilpailutuksiin ovat tulleet maksulliset pitchausmenettelyt, joista käytetään myös englanninkielistä nimeä ”pay-to-play pitch”. Marketing Finland, kuten moni alan järjestö on huolissaan yleistyvästä kilpailutusmallista, jossa kilpailutuksen järjestää kolmas osapuoli ja toimistojen pitää maksaa osallistuakseen kilpailutukseen. Malli on epäreilu toimistoille, mutta se ei myöskään ole mainostajien edun mukaista.

helmi 12

Euroopan komissio vetää takaisin ePrivacy-asetusehdotuksen – mitä seuraavaksi?

Euroopan komissio ilmoitti aikovansa peruuttaa ePrivacy-asetuksen lainsäädäntöehdotuksen, joka on ollut jumissa neuvotteluissa Euroopan parlamentin ja EU:n neuvoston välillä vuodesta 2021 lähtien. Päätös on merkittävä käänne EU:n digitaalisen sääntelyn kentässä ja vaikuttaa erityisesti verkkomainontaan ja kuluttajansuojaan digitaalisessa ympäristössä.

helmi 5
Paula Harmaala

Jotta peli olisi kaikille reilumpi

Kuin pelaisi mustaapekkaa, mutta käänteisenä. Yksi voittaa ja lopuille jää käteen jopa viisinumeroisiksi nousevat tappiot. Sellaista on markkinoinnin ja viestinnän palveluiden kilpailutus pahimmillaan eli järjetöntä resurssienhukkaa, joka romuttaa toimistojen kannattavuutta eikä edes takaa ostajalle parhaan osuman löytämistä. Markkinoinnin ja viestinnän palveluiden kilpailutusohjeet kehitettiin, jotta kilpailutus olisi eettistä ja tuloksena olisi paras yhteensopivuus. Tästä pääset lukemaan otteita kilpailutusohjeesta ja lataamaan sen käyttöösi.