Mistä on luova organisaatio tehty?
"Luovuusmatkan ensimmäinen askel on tunnistaa luovuuden potentiaali sekä sen tiellä olevat häiriötekijät. Luovuutta on kaikkialla organisaatiossasi ja parhaimmillaan se on osa jokaisen työyhteisön jäsenen työtä."
Luovuus nimittäin asuu meissä kaikissa, ihan jokaisessa. Termi tosin saattaa hämätä. Arkisemmin ilmaistuna kyseessä on kyky ratkaista ongelmia ja löytää uusia, entistä toimivampia tapoja tehdä asioita. Viimeistään nyt kuulostaa tutulta, vai mitä?
Luovuus saattaa toki joskus piileskellä pinnan alla, mutta onneksi sitä voi mitata, kasvattaa ja vahvistaa. Se kannattaa, sillä kyseessä on yksi nykypäivän työelämän olennaisimmista taidoista. Ammatillinen supervoima, joka edistää sekä työhyvinvointiasi että uraasi. Yritysten innovointia, uudistumista ja kasvua. Ja lopulta koko Suomen kilpailukykyä.
Luova työelämä 2030 on sukellus suomalaisen luovuuden anatomiaan ja sen kehittämiseen. Tavoitteemme on tehdä tämän maan työelämästä maailman parasta – sinun kanssasi.
Pääset testaamaan oman luovuutesi osoitteessa www.luovuusindeksi.fi
Kutsu myös kollegasi, työyhteisösi ja ystäväsi mukaan!
Täältä löydät jatkossa kirjoituksia laaja-alaisesti luovuudesta suomalaisessa työelämässä sekä tietoa Luova työelämä 2030 -hankkeen vaiheista. Tervetuloa mukaan!
15.9.2022 Tervehdys luovasta työelämästä!
Hankkeen ensimmäinen vaihe on nyt valmis. Teimme laajan selvityksen suomalaisten luovuudesta yksilöiden osalta. Oman luovan suorituskykynsä testasi yli 3000 ihmistä työelämästä eri aloilta. Voiko luovuutta mitata? -webinaarissa 8.9. kävimme läpi yksilötason päälöydökset.
Seuraavaksi sukellus suomalaisiin yrityksiin
Luova työelämä 2030 -hankkeemme etenee ja siirrymme seuraavaksi tarkastelemaan suomalaisten yritysten luovuutta. Mukana on mieletön joukko luovuuden suunnannäyttäjiä eri aloilta, kutsumme heitä Soihdunkantajiksi. Yrityskohtaiset työstöt toteutetaan syys-marraskuun aikana. Yritystason löydöksiä pääsemme kuulemaan avoimessa Markkinointiliiton webinaarissa torstaina 8.12. klo 10-11.
Luova työelämä 2030 Soihdunkantajayritykset:
GENELEC, ESKO SYSTEMS, REIMA, ARLA, KASKI AGENCY, ABLOY, KOTIPIZZA, FOIBE-KARTANO, NOMENTIA, SIEMENS, INDIEPLACE, FUJITSU, RABBIT FILMS, HASAN&PARTNERS, DUUNITORI, TELIA ja OLYMPIAKOMITEA
Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry, ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, Tivia, Henry, TEK, VTT ja Aalto. Asiantuntijana hankkeessa ja luovuusindeksin synnyttäjänä toimii Yellow Method.
Hanke jakautuu vuoden 2022 aikana kolmeen päävaiheeseen: Yksilötason testi, yritys- ja yhteisötason mallit ja oppiminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Viestintä- ja sisältökumppaneina toimivat Grundlage, MRKTNG, We Are Open, sekä MARK me -sisältöpalvelu.
Lisätietoja: Sanna Laakkio, sanna.laakkio@markkinointiliitto.fi
"Luovuusmatkan ensimmäinen askel on tunnistaa luovuuden potentiaali sekä sen tiellä olevat häiriötekijät. Luovuutta on kaikkialla organisaatiossasi ja parhaimmillaan se on osa jokaisen työyhteisön jäsenen työtä."
"Kuka edes haluaa olla kuluttaja, tai tulla kohdelluksi sellaisena? Vanhentunut tarina on ohittanut viimeisen myyntipäivänsä. Miten paljon motivoivampaa onkaan nähdä itsensä uuden maailman rakentajana kuin pelkkänä kuluttajana?"
Blogi | "Toivon, että pelko budjettien leikkaamisesta osoittautuu aiheettomaksi ja että tulevasta laskusuhdanteesta suomalaiset brändit ja toimistot kävelevät yhdessä voittajina ulos."
"Avoimuus synnyttää luovuuden kierteen, joka vapauttaa meidät parhaiden käytänteiden pakkopaidasta, vanhan toistamisesta, nykyisen kopioimisesta."
"Luovuus ei ole enää yrityksissä vain markkinointi-, viestintä- ja mainosihmisten asia. Voi sanoa, että luovuus on tullut kulmahuoneisiin. Vihdoin."
Kyselytutkimus teki näkyväksi suomalaisten luovan suorituskyvyn nykytilan. Epävarmuuksien alla piilee valtava potentiaali.
"Nyt on aika tehdä näkyväksi ja ymmärrettäväksi supervoimamme luovuus, jolla voimme vauhdittaa Oy Suomi Ab:n kehitystä ja kasvua."
"Viimeistään pandemia konkretisoi luovuuden merkityksen. Poikkeuksellisessa tilanteessa pysyivät pinnalla ne organisaatiot, jotka pystyivät mukauttamaan toimintaansa ja kehittämään uusia tapoja selviytyä."
"Avoimuus uudelle on neurotieteen mukaan ratkaisevin luovuustekijä. Se on meistä myös ratkaisu pandemian jälkeisen, kaikille toimivan yrityskulttuurin luomiseen."