Markkinoinnin ammattilaisia rekrytoidaan väärin perustein

Markkinoinnin työpaikkailmoituksissa peräänkuulutetaan kokemusta some-kanavista ja monenlaisten työkalujen hallintaa. Työnantaja, mihin unohtui liiketoiminnan ymmärrys?

Olen seuraillut työpaikkailmoituksia, joilla etsitään markkinoinnin tekijöitä. Hakijoilta vaaditaan digiosaamista eri muodoissa. Se ei yllätä. Sen sijaan ihmetyttää, mitä hakijoilta ei ilmoitusten perusteella odoteta.

Ilmoituksissa loistavat poissaolollaan sellaiset ominaisuudet, kuten kasvun moottori, liiketoiminnan tuki, asiakasymmärrys, tavoitteet ja seuranta. Lienevätkö ne sisäänrakennettuina työntekijöiltä toivottuun ”kokemukseen”? Toivottavasti.

Vai haetaanko avoimilla työpaikkailmoituksilla operatiivisempia tekijöitä, ja senkö vuoksi digitaalisuus ja yksittäiset työkalut nousevat esiin? Kenties rekrytoivissa yrityksissä ei täysin ymmärretä, mitä markkinoinnilla voitaisiin saada aikaan.

Siksi markkinointia -hankkeessa peräänkuulutetaan Suomen kansantalouden kipeästi tarvitsemaa kasvua. Kasvua, jossa ammattitaitoinen, osaava markkinointi voisi auttaa. Koneen entinen markkinointi- ja viestintäjohtaja, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski on lobannut hanketta eri puolilla Suomea aina Arkadianmäkeä myöten.

Toivottavasti hän vielä jatkaa tätä markkinoinnin mahdollisuuksien – ja vastuun kantamisen – ilosanoman levittämistä, sillä sarkaa näyttäisi olevan kynnettävänä.

Peiliin katsomisen paikka

Mikä sitten erottaa markkinoinnin ammattilaisen kenestä tahansa ”markkinointijampasta”? Pohdimme tätä markkinointiviestinnän opiskelijoidemme kanssa Rastor-instituutissa. Totesimme, että vastaus on liiketoiminnan ymmärrys. Myös selkeä tavoiteasetanta, hyvät mittarit, fokus olennaiseen ja yhteistyökyky saivat ääniä, kun kirjasimme ylös ammattilaisen ominaisuuksia.

Pitäisikö meidän markkinoijien katsoa peiliin? Varmistaa sieltä silmiin tuijottavalta kuvajaiselta, että minä hahmotan markkinoinnin roolin liiketoiminnan ylärivin kasvattajana. Ja että minä olen onnistunut markkinoimaan markkinointia ja sen mahdollisuuksia oman organisaationi sisä- ja ulkopuolella.

Siinä sivussa kannattaa varmistua, että myös se vaadittava digiosaaminen on ajan tasalla. Näin me markkinoinnin ammattilaiset pystymme kantamaan kortemme kekoon paitsi omien organisaatioidemme myös Oy Suomi Ab:n hyväksi.

Liiketoiminnan ymmärrystä ja muita vaadittuja ominaisuuksia voi hankkia osallistumalla markkinoinnin koulutuksiin. Tutustu markkinoinnin koulutuksiimme.

 

Mervi Karvo, tarjoomapäällikkö, Rastor-instituutti

Mervi vastaa Rastor-instituutin markkinoinnin ja viestinnän koulutusten kokonaisuudesta. Hän innostuu voidessaan auttaa opiskeljoita hyödyntämään oppeja oman työnsä kehittämiseksi. Kirjoitus on julkaistu alun perin Markkinointi&Mainonta -verkkolehden kumppaniblogeissa.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen + 6 =