Tuoreimmat lausunnot ottavat kantaa mm. kuvien käyttöön sekä mainonnan tunnistettavuuteen Instagramissa.
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Sotkamon kunta | Omakotitalon kuva kunnan esitteessä, MEN 30/2022
Kunnan esitteessä oli julkaistu monien muiden kuvien ohella kuva, jossa oli lausunnonpyytäjän omakotitalo.
Esitettä kokonaisuutena arvioiden ja ottaen erityisesti huomioon esitteen luonne ja kuvan esittämisyhteys neuvosto katsoi, ettei kuvassa viitattu omakotitaloon tavalla, joka antaisi vaikutelman siitä, että lausunnonpyytäjä kiinteistön omistajana suosittelisi Sotkamon kuntaa asuinpaikkana.
Menettely ei ollut hyvän tavan vastaista.
Discovery Networks Finland Oy | Televisiomainos, dokumenttiohjelma, MEN 31/2022
Mainostettava ohjelmasarja oli dokumentaarinen. Mainoksessa näytettiin lyhyitä otteita sarjasta. Mainoksen ei sellaisenaan voitu katsoa sisältävän hyvän tavan vastaisia elementtejä.
Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista.
Indiska Magasinet AB | Markkinoinnin tunnistettavuus, teaser, Instagram, MEN 32/2022
Vaikuttaja oli Instagram-tilillään mungoanna mainostanut Indiska-tuotetta 13.9.2021. Hän oli kuitenkin jo 1.9.2021 ja 2.9.2021 esitellyt kysymyksessä olevaa tuotetta: Hän on julkaissut kuvia tuotteesta ja kertonut siitä mainosmaisesti todeten sen olevan hänen suosikkitakkinsa. Lisäksi hän on viitannut tuotteeseen toteamalla ”Rakastan tota vihreetä huitulaa.” Julkaisuissa ei ole ollut mainostunnistetta.
Neuvosto korosti, että markkinoinnin käsitettä tulkitaan laajasti ja markkinoinnin tunnistettavuutta arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Neuvoston mukaan 1.-2.9.2021 julkaistujen kuvien ensisijaisena tarkoituksena voitiin katsoa olleen tuotteen myynninedistäminen.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla. Markkinoijat ja vaikuttaja Anna Pastak olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.
The Art of Cakes | Piilomainonta, Instagram, MEN 33/2021
Instagram-tilillä lahdetaantaas oli julkaistu mainos. Se ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinoija ja vaikuttaja Teija Kohijoki olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti.
—
Mainonnan eettinen neuvosto 20 vuotta
Markkinointijuridiikan keskeiset asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista mainontaan ja muuhun markkinointiin liittyvistä teemoista käytännönläheisesti Paula Palorannan toimittamassa mainonnan eettisen neuvoston juhlajulkaisussa.
Kirja koostuu seuraavista ajankohtaisista artikkeleista:
Päivi Romanov: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus markkinoinnissa
Kari Hoppu: Finanssipalvelujen ja -tuotteiden markkinointi
Marja-Leena Mansala: Rakennus ja markkinointi
Pentti Mäkinen: Mainonnan eettisen neuvoston perustaminen
Paula Paloranta: Kannanottoja markkinoinnista Instagram-alustalla
Pertti Virtanen: Aggressiivinen markkinointi
Nea Welling: Alaikäisille markkinointi
Kirjan jäsenetuhinta on 82,00 € ja normaalihinta 109,00 €. Hintoihin lisätään arvonlisävero 10 %.
Tilaus
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.