Mainonnan eettisen neuvoston uusimmat lausunnot

Mainonnan eettinen neuvosto

Tuoreimmat lausunnot ottavat kantaa mm. henkilökuvan käyttöön, halventamiseen, lapsille sopimattomaan mainontaan sekä toistuvaan piittaamattomuuteen.

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Työeläkevakuuttajat TELA ry | Henkilön kuvan käyttö markkinoinnissa, MEN 4/2022

Järjestö käytti mainosvideossaan lausunnonpyytäjän kuvaa ilman hänen suostumustaan. Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan vastaisesti. Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.

Lue lisää

Fazer Leipomot Oy | Twitter, halventaminen, MEN 5/2022

Markkinoija oli julkaissut Suomen Mielenterveysseura ry:n kriisipuhelinnumeron twiittinsä yhteydessä. Menettelyn ei voi voitu katsoa yleisesti loukkaavan mielenterveysongelmista kärsiviä henkilöitä. Menettely ei ollut hyvän tavan vastaista.

Lue lisää

SF Film Finland Oy | Ulkomainos, MEN 6/2022

Kauhuelokuvan isokokoinen ulkomainos, jossa oli kuva hirviön päästä, oli pienille lapsille pelottava. Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 18 artiklan vastaisesti. Mainos oli hyvän tavan vastainen.

Lue lisää

HL-Property Oy (Hotlips-tuotemerkki) ja Sanoma Media Finland Oy:n radiokanavat | Radiomainokset, lapsille sopimaton, piittaamattomuus, MEN 7/2022

Lapsille sopimatonta mainossisältöä esitettiin radiossa ennen klo 21:tä. Markkinoija ja media olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 18, 23 ja 26 artiklojen vastaisesti. Mainokset olivat hyvän tavan vastaisia.

Markkinoija ja media saivat huomautuksen samalla perusteella toistamiseen, mikä osoittaa ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä.

Lue lisää

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

15 − eight =