Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) lausunnot ottavat kantaa piilomainontaan Instagramissa.
Kuusi vaikuttajien tekemää postausta sai huomautuksen puutteellisesta markkinoinnin tunnistettavuudesta. Lisäksi annettiin yksi huomautus hyvän tavan vastaisesta mainonnasta.
Vilma Josefiina Oy (Nellafiina-tuotemerkki) ja vaikuttaja Rita Niemi-Manninen (Instagram-käyttäjänimi: ritaniemiofficial) | Piilomainonta, vaikuttaja, teaser, Instagram, MEN 19/2023
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Miraz Group Oy (House of Organic -brändi) ja vaikuttaja Emilia Väätäinen (Instagram-käyttäjänimi: emiliahuttunenofficial) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 20/2023
Vaikuttaja julkaisi meneillään olevan kosmetiikkakampanjan aikana kullanväristä kasvomaskia esittelevän Instagram-julkaisun ilman mainostunnistetta.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Signify Finland Oy (Philips Hue -brändi) ja vaikuttaja Emilia Väätäinen (Instagram-käyttäjänimi: emiliahuttunenofficial) | Piilomainonta, vaikuttaja, teaser, Instagram, MEN 21/2023
Vaikuttaja oli mainostanut Philips Hue -brändin älyvalaistusta asianmukaisin mainostunnistein Instagram-tilillään 30.11.2022. Hän oli kuitenkin jo aikaisemmin, 20.11.2022, julkaissut lausuntopyynnön kohteena olevia Instagram-kuvia poikkeuksellisesti valaistusta huoneesta ilman mainostunnistetta.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Indiska Magasinet Ab ja vaikuttaja Emilia Väätäinen (Instagram-käyttäjänimi: emiliahuttunenofficial) | Piilomainonta, vaikuttaja, teaser, Instagram, MEN 22/2023
Vaikuttaja oli mainostanut markkinoijan vaatteita ja astioita asianmukaisin mainostunnistein Instagram-tilillään 19.3.2023. Lausuntopyynnön kohteena olevassa kuvajulkaisussa 17.3.2023 oli kuvattu lähietäisyydeltä sama keltainen hedelmävati, jota vaikuttaja mainosti kaksi päivää myöhemmin 19.3.2023.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Virtasen Moottori Oy | Facebook, lainvastaiseen menettelyyn suhtautuminen, MEN 23/2023
Markkinoijan Facebook-sivulla oli teksti: ”Olipa firmasi sitten harmaan talouden tai vihreän siirtymän asialla, on rahasi aina tervetullut meidän firman kassaan.”
Markkinoinnissa suhtauduttiin myönteisesti lainvastaiseen menettelyyn. Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.
Gugguu Oy ja vaikuttaja Nanna Karalahti (Instagram-käyttäjänimi: nanna.karalahti) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, piittaamattomuus, MEN 24/2023
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Vaikuttaja oli saanut aikaisemmin useita huomautuksia piilomainonnasta, minkä voitiin katsoa osoittavan ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä.
Freska Finland Oy ja vaikuttaja Lauri Tilkanen (Instagram-käyttäjänimi: tilkanenlauri) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 25/2023
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.