Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | 9/2024

MEN

Lapland Hotels Oy ja vaikuttaja Katja Ihalainen (Instagram-käyttäjänimi: katiusky)| Piilomainonta, mainostunnisteen selkeys ja havaittavuus, MEN 30/2024

Vaikuttaja oli 1.4.2024 julkaissut mainoksen Instagram-tilillä ”katiusky”. Vaikuttajan mukaan julkaisuun ei ollut tarvetta laittaa mainosmerkintää, koska hänen ja markkinoijan välillä ei ollut yhteistyösopimusta. Vaikuttaja oli merkinnyt julkaisuun tekstin loppuun ”Majoitus saatu *”.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi markkinoijalle ja vaikuttajalle huomautuksen piilomainonnasta. Asian arvioinnissa otettiin huomioon, että julkaisussa ei ollut selkeää ja helposti havaittavaa mainostunnistetta. Vaikuttaja oli saanut julkaisusta vastikkeena korkeatasoisen hotellimajoituksen ja ruokailun hääpäivänään.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla. Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.

Lue lisää


Mainio Clothing Oy ja vaikuttaja Katja Ihalainen (Instagram-käyttäjänimi: katiusky) | Piilomainonta, mainostunnisteen selkeys ja havaittavuus, MEN 31/2024

Vaikuttaja oli 21.4.2024 julkaisut Instagram-tilillä ”katiusky” kuvia, joissa hän sovittaa eri mekkoja sovituskopissa. Yrityksen mukaan se oli jakanut vaikuttajan julkaisemia mekkoja esitteleviä kuvia vaikuttajan suostumuksella eteenpäin, mutta kysymyksessä ei kuitenkaan ollut ”yhteistyö”. Vaikuttajan mukaan kysymyksessä ei ollut ”maksettu mainos”.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi markkinoijalle ja vaikuttajalle huomautuksen piilomainonnasta. Asian arvioinnissa otettiin huomioon, että kahdessa ensimmäisessä julkaisussa oli mainoslinkki. Vaikuttaja kertoi mekoista mainosmaisesti ja mainitsi myös mekkojen kaupalliset nimet sekä valmistusmateriaalin. Vaikuttaja oli luovuttanut kuvat yritykselle markkinointitarkoituksiin käytettäviksi. Menettelyn kokonaisuus huomioon ottaen vaikuttajan julkaisuissa voitiin katsoa olevan kysymys yrityksen hyväksymästä myynninedistämistoiminnasta, mutta julkaisuissa ei ollut mainostunnistetta.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla. Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.

Lue lisää


Viking Line Abp ja vaikuttaja Katja Ihalainen (Instagram-käyttäjänimi: katiusky) | MEN 32/2024

Asiassa ei esitetyn selvityksen perusteella ollut kysymys yrityksen lukuun tehdystä markkinoinnista, minkä vuoksi mainonnan eettinen neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

Lue lisää


Lähde & Co Oy (the other danish guy -tuotemerkki) | Sukupuoleen perustuva syrjintä, MEN 33/2024

Asiassa oli kysymys miesten alushousumainoksista pääsiäisen aikaan. Yksi mainos oli julkaistu lehden verkkosivustolla ja kaksi muuta olivat viiden sekunnin mittaisia televisiomainoksia. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksissa käytettiin puolialastomia miehiä asiattomasti katseenvangitsijoina.

Mainosten esitysaika ja -tapa huomioon ottaen miestä ei mainoksissa esitetty alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla. Lisäksi miehen vähäpukeisuudella oli yhteys mainostettuihin alushousuihin.  Markkinointi oli hyvän tavan mukaista.

Lue lisää


Luxio Oy | Suoramarkkinointi, piilomainonta, kenen lukuun markkinoidaan, MEN 34/2024

Asiassa oli kysymys mainoksesta, jota oli jaettu asunto-osakeyhtiön huoneistoihin. Lausunnonpyytäjien mukaan teksti loi vaikutelman siitä, että kysymys olisi taloyhtiön tiedotteesta.

Mainosteksti oli kirjoitettu tavanomaisella kirjasimella valkoiselle A4-kokoiselle paperiarkille. Visuaalisesti mainos muistutti taloyhtiön tiedotetta. Vaikutelmaa vahvisti se, että mainoksen oikeassa yläreunassa oli päiväys. Lisäksi mainoksen otsikkona oli ilmaisu ”Tiedote”, jonka alla oli ilmaisu ”Parvekelasien kaihtimet yhteishankinta”.

Mainosta kokonaisuutena arvioiden ja erityisesti sen ”Tiedote” otsikko huomioon ottaen neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Lisäksi neuvosto katsoi, ettei mainoksesta käynyt selkeästi ilmi, kenen lukuun markkinoitiin.

Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja 8 artiklojen vastaisesti.

Lue lisää


Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema Oy | Sponsorointi, MEN 35/2024

Asiassa oli kysymys siitä, että lapsille suunnatussa Mauri Kunnas -näyttelyssä lääkäriasema-leikkipisteellä oli näyttelyä sponsoroivan yrityksen eli sponsorin logo. Lausunnonpyytäjä katsoi menettelyn olevan piilomainontaa.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että yritys sponsoroi näyttelyä, minkä vuoksi yrityksen logo oli esillä näyttelyssä. Sponsori tuki näyttelyn tuottamista ja osaltaan mahdollisti näyttelyn toteutumisen. Näyttelytilassa oli keskitetysti esillä tietoa näyttelyn sponsoreista. Neuvosto katsoi, että sponsorointi oli näyttelyssä sen toteutustapa huomioon ottaen tunnistettavissa sponsoroinniksi.

Lue lisää

MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:

  • markkinoinnin harhaanjohtavuus
  • markkinoinnin totuudenvastaisuus
  • markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
  • poliittinen tai uskonnollinen mainonta
  • tuotesijoittelu
  • työpaikkailmoitus

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

20 − 9 =