Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot | 3/2024

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot


Twistshake of sweden AB ja vaikuttaja Petra Kärkkäinen (Instagram-käyttäjänimi: kaksostenmatkassa) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 1/2024

Vaikuttaja Petra Kärkkäinen on julkaissut mainoksia Instagram-tilinsä ”kaksostenmatkassa” tarina-osiossa. Julkaisu ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


XBIL Oy ja vaikuttaja Mira Potkonen (Instagram-käyttäjänimi: mirapotkonen) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 2/2024

Vaikuttaja Mira Potkonen on julkaissut mainoksen Instagram-tilillään ”mirapotkonen”. Julkaisu ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa.

Instagram-julkaisussa ei ollut mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


ASICS Europe B.V. sivuliike Suomessa ja vaikuttaja Veera Malmivaara (Instagram-käyttäjänimi: veeramalmivaara) | Piilomainonta, Instagram, MEN 3/2024

Instagram-julkaisussa oli pitkä teksti, jossa esiteltiin markkinoijan tuotteita mainosmaisesti. Tekstin keskellä oli maininta ”Sain yhteistyössä @asics kanssa–”.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Mad Lady AB ja vaikuttaja Anniina Hyvärinen (Instagram-käyttäjänimi: anniinahyvarine) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 4/2023

Instagram-julkaisun mainostunniste oli tekstiosuuden lopussa, minkä vuoksi se ei ollut kuluttajalle heti helposti havaittavissa. Lisäksi neuvosto totesi, ettei Instagram-alustan englanninkielisen merkintätyökalun teksti ”Paid partnership” ei ole riittävän selkeä mainostunniste suomenkieliselle kohderyhmälle markkinoitaessa.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Telia Oyj | Ostovetoomus, lapset ja nuoret, televisiomainos, MEN 5/2024

Mainoksessa esitettiin markkinoitavaa tuotetta koskeva ostovetoomus, joka kohdistui lapsiin ja nuoriin.

Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinointisääntöjen 18.4 artiklan kolmannen kappaleen vastaisesti. Mainos oli siten hyvän tavan vastainen.

Lue lisää


Scanoffice Oy | Kirosana, MEN 6/2024

Asiassa oli kysymys televisiomainoksesta, jossa henkilö lausui kirosanaksi tulkittavan sanan äänettömästi.

Mainoksen esitystapa huomioon ottaen mainos ei ollut hyvän tavan vastainen.

Lue lisää


XBIL Oy ja Atte Pentikäinen (Instagram-käyttäjänimi: pena33) | Piilomainonta, Instagram, MEN 7/2024

Asiassa on kysymys Instagram-tilin tarina-osiossa julkaistusta mainoksesta. Julkaisun alaosassa on osittain peitossa oleva teksti ”*vaimon @karoliina_pentikainen kaupallinenyhteistyö”.

Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lue lisää


Tinze Oy ja Ostoskeskus Redi |Lapsi, julkinen tila, MEN 8/2024

Lapset eivät voineet kauppakeskuksessa liikkuessaan välttyä näkemästä heille sopimatonta mainosta. Neuvosto totesi lisäksi, että liikkuva kuva on vaikuttavampi kuin staattinen mainoskuva, mikä osaltaan lisäsi mainoksen huomioarvoa myös lasten keskuudessa.

Lapsille sopimaton mainos oli hyvän tavan vastainen julkisessa tilassa esitettynä.

Lue lisää


Sinful ApS ja Clear Channel Suomi Oy | Julkinen tila, QR-koodi, lapsille sopimaton verkkokauppa, MEN 9/2024

Lapsille sopimattoman tuotteen ulkomainos oli hyvän tavan vastainen, kun otettiin huomioon media, mainoksen QR-koodi, lapsia kiinnosta ilmaisu ”joulukalenteri”, mainoksen värimaailma sekä mainoksen esitysaika ja -paikka.

Markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 1 ja 18 artiklojen vastaisesti. Mainos on hyvän tavan vastainen.

Lue lisää

MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Vaikuttajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen.

Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:

  • markkinoinnin harhaanjohtavuus
  • markkinoinnin totuudenvastaisuus
  • markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
  • poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältö
  • tuotesijoittelu

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

seventeen − 10 =