Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot ottavat kantaa piilomainontaan, lapsille sopimattomaan sekä huonoon käytökseen ja väkivaltaan perustuvaan mainontaan.
Oy Wilfa Suomi Ab ja vaikuttaja Sirly Ylläsjärvi | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 6/2023
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Harmonia Life Oy ja Nanna Karalahti Tmi | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 7/2023
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Fonum Oy Ab | Veteen hukkuminen, kärsimys, huono käytös, televisio, MEN 8/2023
Televisiomainoksessa esitettiin kuvaus, jossa älypuhelinhahmo tyrkkää miehen uima-altaaseen ja mies jää liikkumattomana altaaseen.
Mainoksen kuvaus viittasi mieshenkilön hukkumiseen. Mainoksessa käytettiin hyväksi kärsimystä ilman perusteltua syytä. Lisäksi mainoksessa esitettiin hyväksyttävänä käyttäytyminen, jolle on tunnusomaista välinpitämättömyys ja piittaamattomuus toisen ihmisten fyysisestä koskemattomuudesta ja turvallisuudesta.
Mainos oli hyvän tavan vastainen.
Berner Oy ja vaikuttaja Iida Åfeldt | Instagram, MEN 9/2023
Julkaisut eivät olleet markkinointia, MEN 37/2022
Asiassa oli kysymys Instagram-tilin tarina-osion julkaisusta, jonka kuvassa vaikuttaja syötti vauvaa tuttipullolla. Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys oli piilomainonnasta, sillä vaikuttaja oli viisi päivää aiemmin mainostanut Ainu MAM -tuttipulloja.
Yritys kiisti, että kysymyksessä olisi kaupallinen yhteistyö ja kertoi, että kuvan tuttipullo oli vaikuttajan itsensä hankkima tuote. Vaikuttaja korosti, että hän ei tägännyt Ainua tarinaan eikä kertonut tuotteen ominaisuuksista. Tuttipullo on kulutustavara ja hygieniatuote. Hän kertoi joutuvansa käyttämään niitä usein, eikä Suomessa ole monia tuttipullomerkkejä, jolloin pullot väistämättä ovat tunnistettavissa ulkonäöltään.
Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että lausuntopyynnön kohteena olevassa julkaisussa oli vaikuttajan itsensä ostama tuote. Hän tarvitsee useita tuttipulloja elämäntilanteensa takia. Julkaisussa ei esitelty tuotetta mainosmaisesti eikä tuotteen tuotemerkki näkynyt kuvassa.
Neuvosto katsoi, ettei asiassa ollut kysymys yrityksen lukuun tehdystä markkinoinnista. Neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.
Sinful ApS | QR-koodi, lapsille sopimattoman tuotteen markkinointi, julkinen tila, MEN 10/2023
Aikuisten joulukalenteria mainostettiin bussipysäkeillä. Tuote oli lapsille sopimaton. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että mainos oli hyvä tavan vastainen, koska mainoksessa on lapsia kiinnostavat ilmaisut ”joulukalenteri” ja ”leikkisämpi” sekä näihin yhdistettynä punainen värimaailma. Mainoksessa oli lapsille sopimattomalle verkkosivustolle vaivattomasti ohjaava QR-koodi. Mainoksessa oli lapsille sopimattoman verkkokaupan osoite. Mainos oli esillä bussipysäkeillä eli julkisessa tilassa. Mainos on isokokoinen ja valaistu. Lisäksi mainos on ollut esillä vuoden pimeimpään aikaan, jolloin sen näkemiseltä oli ollut mahdoton välttyä bussia odottaessa.
Mainos oli hyvän tavan vastainen.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.