Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
1.2.2014
Runo Hospitality Oy ja Network & Growth Oy edustajanaan Oona Kankkunen | Piilomainonta, LinkedIn, vaikuttaja, MEN 32/2023
Vaikuttaja Oona Kankkunen oli julkaissut hotellin mainoksen henkilökohtaisella LinkedIn-tililläään. Mainoksessa oli kuvia hotellista ja tekstiä. Mainostekstin alussa ei ollut selkeää mainostunnistetta. Mainostunniste tuli esiin vasta klikkauksen jälkeen.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Sinituote Oy ja vaikuttaja Auri Kananen (YouTube-käyttäjänimi: aurikatariina) | Piilomainonta, YouTube, vaikuttaja, MEN 33/2023
Markkinoija toimitti vaikuttajalle siivoustuotteita ja maksoi hänelle kuukausittaista korvausta markkinoinnista. Vaikuttajan menettely oli markkinointia yrityksen lukuun. Julkaisussa ei ollut mainostunnistetta.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Finlayson Oy | Facebook, MEN 34/2023
”Sekakäyttö” ilmaisun käyttäminen sisustustuotteiden markkinoinnissa ei ollut hyvän tavan vastaista, kun otettiin huomioon sanan käytön yleistyminen sen alkuperäismerkityksestä poikkeaviin yhteyksiin.
Miraculos Oy (Four Reasons-brändi) ja vaikuttaja Jenni Lambert (Instagram-käyttäjänimi: jepalambert) | Piilomainonta, Instagram, mainostunnisteen sijainti, vaikuttaja, MEN 35/2023
Sosiaalisen median tilillä julkaistun mainoksen mainostunniste oli julkaisun tekstiosuuden lopussa, minkä vuoksi se ei ollut heti selvästi havaittavissa.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Loud’n Live Promotions Oy ja vaikuttaja Viivi Kuusela (Instagram-käyttäjänimi: kuuselaviivi) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 36/2023
Esitetyn selvityksen perusteella oli ilmeistä, että markkinoija oli lähettänyt vaikuttajalle pääsylipun festivaaleille myynninedistämistarkoituksessa. Festivaalin verkkosivujen mukaan pääsylippujen hinta oli ollut 89–264 euroa. Vaikuttaja oli julkaissut Instagram-tilillään kuvia festivaaleilta.
MEN katsoi, että vaikuttajan saama vastike markkinoinnista oli pääsylippu festivaaleille ja julkaisu Instagram-tilillä oli markkinointia markkinoijan lukuun. Markkinointia koskevan sopimuksen voitiin katsoa syntyneen sopimusosapuolen välillä konkludenttisesti.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Eckerö Line Ab Oy ja Sanoma Media Finland Oy | Televisio, vaaratiedote, SOS-ääni, MEN 37/2023
Mainoksen huomionherättämiskeinona oli käytetty saman kuuloista ääntä, jollaista viranomainen käyttää televisiossa vaaratiedotteen yhteydessä. Markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa. Mainos oli hyvän tavan vastainen.
Autokeskus Oy ja Sanoma Media Finland Oy:n kanava Radio Suomipop | Lapsen käyttö markkinoinnissa, MEN 38/2023
Lapsen esiintyminen autoliikkeen mainoksessa ei ollut hyvän tavan vastaista.
Wormhole Oy (Nopeet-tuotemerkki) | Asiakaspalautteen ja henkilön kuvan julkaiseminen, TikTok, MEN 39/2023
Markkinoija oli käyttänyt saamaansa asiakaspalautetta ilman asianomaisen henkilön suostumusta tavalla, jonka ei voida katsoa olevan asianmukaista. Markkinointi on hyvän tavan vastaista.
Menettelyn voitiin katsoa osoittavan ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä etenkin, kun markkinoija oli saanut huomautuksen samanlaisesta menettelystä vuonna 2020.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Vaikuttajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen.
Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:
- markkinoinnin harhaanjohtavuus
- markkinoinnin totuudenvastaisuus
- markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
- poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältö
- tuotesijoittelu
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.