Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot loka-marraskuu 2021:
Sanoma Media Finland Oy (Helsingin Sanomat) | Syrjintä, tv, MEN 27/2021
Televisiomainos mainosti Helsingin Sanomien HS Visio -osiota. Mainoksen ei katsottu olevan miehiä syrjivä, kun otettiin huomioon mainoksen asetelma, jossa miehet ovat yritysjohtajia, sekä mainoksen tyylilaji ja toteutustapa.
VAPAUTTAVA: Mainos oli hyvän tavan mukainen. Lue lisää
Valio Oy | Elintarvikkeen markkinointi, neuvolakorttikotelo, MEN 28/2021
Neuvolakorttikotelossa markkinoitiin lasten elintarvikkeita. Markkinointi neuvolakorttikotelossa ei sellaisenaan ole hyvän tavan vastaista.
VAPAUTTAVA: Materiaali ei ollut esitystapansa perusteella hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Discovery Networks Finland Oy | Syrjintä, MEN 29/2021
Televisiosarjan mainoksessa näkyi lyhyitä otoksia sarjasta mukaan lukien otos, jossa näkyy autotallin seinälle kiinnitetty tyttökalenteri. Lausunnonpyytäjän viittaama kohta mainoksesta on välähdyksenomaisena hyvin lyhytkestoinen.
VAPAUTTAVA: Mainos oli hyvän tavan mukainen. Lue lisää
Vantaan kaupunki | Terveysviestintä, pandemia, rokote MEN 30/2021
Kaupungin kampanja, jonka tavoitteena oli aktivoida nuoria aikuisia ottamaan koronavirusrokote, oli hyvän tavan mukainen.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Freska Finland Oy | Ulkomainos, maahanmuutto, MEN 31/2021
Kotisiivouspalvelua tarjoavan yrityksen markkinointi oli hyvän tavan mukaista.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Lähde & Co Oy (the other danish guy -tuotemerkki) | Vaatemainos verkkosivuilla, MEN 32/2021
Miesten alushousumainoksessa miestä ei esitetty alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla. Markkinointi oli hyvän tavan mukaista.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö | Karikatyyri mainoksessa, MEN 33/2021
Vakuutusyhtiön markkinoinnissa esiintynyt Simo-hahmo oli karikatyyri. Kuluttaja ymmärtää, että kysymys on fiktiivisestä henkilöstä. Markkinointi oli hyvän tavan mukaista
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Ruokaboksi Finland Oy | Testiasiakkaat, MEN 34/2021
Yritys kertoi markkinoinnissaan etsivänsä testiasiakkaita. Markkinointi oli hyvän tavan mukaista.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Mainos voi olla hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Lue lisää
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.