Ympäri maailmaa lapsille suunnatun mainonnan sääntely kiristyy, erityisesti epäterveellisten elintarvikkeiden osalta. Viimeisimpänä Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Itävallassa ja Filippiineillä on tehty uusia säädöksiä ja suosituksia.
Yhdistyneessä kuningaskunnassa Knowsleyn kaupunki on hyväksynyt ”terveellisemmän ruoka- ja juomamainonnan politiikan”. Päätös käytännössä kieltää kaikki HFSS-mainokset kaupungin mainontatiloissa, määritellen HFSS-tuotteet Yhdistyneen kuningaskunnan Ofcomin ravintoaineprofiilimallin mukaan. Säännöt tulivat välittömästi voimaan. Tämä seuraa muiden kaupunkien, kuten Brightonin, Bristolin ja Lontoon, esimerkkiä ulkomainonnan kielloista.
Itävallassa vihreiden terveysministeri on ilmaissut tukensa lasten ja nuorten kohdennettujen HFSS (korkea rasva-, suola- ja sokeripitoisuus) -mainosten säätelylle. Tämä on seurausta tutkimuksesta, joka koski lasten altistumista digitaaliselle HFSS-mainonnalle. Sosiaalidemokraattinen puolue (SPÖ) on aiemmin kritisoinut mainonnan itsevalvontaa ja vaatinut kuluttaja-asioista vastaavaa ministeriä ottamaan käyttöön lakisääteisiä rajoituksia. Tutkimuksen mukaan verkossa olevat alaikäisille kuluttajille suunnatut HFSS-mainokset ovat yleisiä, ja vapaaehtoisia toimenpiteitä kritisoidaan riittämättöminä.
Filippiineillä Taytayn paikallishallinto, joka sijaitsee Rizalin maakunnassa, on hyväksynyt asetuksen, joka rajoittaa HFSS-tuotteiden markkinointia kunnassa ”lapsikeskeisillä alueilla”, kuten koulujen, leikkikenttien, puistojen ja perheostosalueiden ympäristössä. Paikallinen työryhmä auttaa yrityksiä noudattamaan sääntöjä ja valvomaan niiden noudattamista. Filippiineillä ei tähän mennessä ole muita lakisääteisiä rajoituksia lapsille suunnattuun mainontaan.
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.