Irlanti rajoittaa mainonnan kohdentamista alaikäisille

Irlannin tietosuojaviranomainen on laatinut GDPR-sääntelyyn perustuvan kansallisen ohjeiston alaikäisille suunnatulle markkinoinnille.

Joulukuussa the Irish Data Protection Commission (DPC) antoi 14 kohdan ohjeistuksen ”Fundamentals”, jossa etenkin 12. perussääntö vaikuttaa markkinointitoimenpiteisiin Irlannissa.

Alaikäisiä – alaikäiseksi määritellään Irlannissa alle 18-vuotiaat – ei ohjeen mukaan tule profiloida, eikä heille tule kohdentaa käyttäjädataan perustuvaa mainontaa, ellei pystytä osoittamaan, että kohdentaminen on ”alaikäisen parhaan edun mukaista”.

Lisäksi edellytetään mm. tietosuojan selkeitä ja avoimia käytäntöjä alaikäisiin liittyen, mm. siten että myös alaikäiset voivat selvittää oman datansa käytön, kielletään ikärajan käyttäminen tietosuojasääntelyn kiertämiseksi ja palvelujen heikentäminen alaikäisten osalta.

Katso Irlannin ohjeistus täällä.

Vastaavia maakohtaisia ohjeistuksia on tehty mm. Britanniassa ja Ranskassa. Lainsäädäntöhankkeita alaikäisten tietosuojan parantamiseksi on EU:n lisäksi (tuleva Digital Services Act) myös esimerkiksi Australiassa ja USA:ssa.

Katso lisätietoja WFA:n kokoamasta tietopankista World Privacy Map.

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two − two =