Greenpeace ja 20 muuta ympäristöjärjestöä ajaa fossiilisten polttoaineiden mainonnan ja sponsoroinnin kieltoa Euroopassa.
Tähän mennessä paikallisia mainonnan rajoituksia fossiilisille polttoaineille on tehty mm. Amsterdamissa ja Ranskassa. Mikäli mainonnan rajoitushanke saa miljoona allekirjoittajaa, on Euroopan komission aloitettava selvitys uudesta laista.
Reuters julkaisi 5.10. aiheesta artikkelin, johon oli haastateltu ympäristöjärjestöjen ja öljyteollisuuden edustajien lisäksi mm. World Fedration of Advertisersin (WFA) ja European Association for Communication Agenciesin (EACA) johtoa.
Järjestöt korostavat jo voimassa olevaa mainonnan itsesääntelyä sekä käynnissä olevaa EU-hanketta viherpesun kitkemiseksi mm. perusteltujen ympäristöväittämien vaatimuksella. Mainoskielloilla on myös kielteisiä vaikutuksia monipuolisen mediakentän toimintaedellytyksiin.
Fortumin Elina Kokko painottaa Reutersin artikkelissa Fortumin mainonnan edistävän muutosta kohti vihreämpää maailmaa.
”An advertising ban would … decrease the visibility of climate change itself and energy companies’ role in mitigating it.”
Lue Reutersin artikkeli: Fossil fuel firms feel the heat over push for advertising ban
Lue myös WFA:n artikkeli: Walking the talk on climate change
Lähde: WFA, EACA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.