Euroopan komissio julkaisi selvityksen harhaanjohtavasta markkinoinnista lapsille.
Euroopan komissio käynnisti uuden AdWiseOnline-kampanjan osana komission ei-lainsäädännöllistä strategiaa Parempi internet lapsille (Better Internet For Kids, BIK+).
Kampanjaraportissa tarkastellaan manipulatiivisia markkinointikäytäntöjä digitaalisissa ympäristöissä ja näiden käytäntöjen vaikutusta lapsiin.
Ghentin yliopiston tutkijat tunnistivat neljä keskeistä tekniikkaa, jotka saattavat aiheuttaa riskin lasten mainonnan lukutaidolle:
- kaupallisten viestien integroiminen ei-kaupalliseen sisältöön
- vuorovaikutteinen markkinointisisältö
- digitaalisten markkinointikäytäntöjen personointi
- tunteiden käyttö mainonnassa
Raportti korostaa mainonnan itsesääntelyä tehokkaana tapana vastata näihin haasteisiin.
Komission raportti täydentää osaltaan ”digitaalista kuntoarviointia” (digital fitness check), jonka tarkoituksena on arvioida EU:n kuluttajalainsäädännön tehokkuutta.
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.