ePrivacy ja kuluttajalaki – tilannekatsaus

ePrivacy

Kroatian puhjeenjohtajuuden aikana ePrivacy-sääntelyn tekstiin on tehty useita muutoksia.

Euroopan neuvoston uudessa ePrivacy-ehdotuksessa on vähennetty evästeiden käytön rajoituksia ja mm. metatietojen käytön lupakäytäntöjä. WFA on vedonnut, etteivät tärkeät tavoitteet kuten mainospetosten estäminen, mainonnan tehon todentaminen, bränditurvallisuuden lisääminen ja liiallisen mainonnan estäminen häiriinny tulevassa sääntelyssä.

Kuluttajalain osalta liike-elämän laaja ryhmittymä on huomauttanut neuvostoa uusimman ehdotuksen ryhmäkanteisiin liittyvistä puutteista, jotka mahdollistavat EU-sääntelyn keinotekoisen kiertämisen. WFA tukee lausuntoa, ja varoittaa myös kielteisistä seurauksista jäsenmaiden kansalliselle mainonnan itsesääntelylle.

Koronavirustilanne on siirtänyt maaliskuulle sovittuja ePrivacy-kokouksia. Myös kuluttajalain uudistukset lykkääntynevät Kroatian puheenjohtajuuden siirtyessä Saksalle.

 

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

20 + 12 =