Euroopan komissio nimesi 9. syyskuuta kuusi yritystä digitaalisten markkinoiden ’portinvartijoiksi’.
Digital Markets Actin (DMA) tarkoituksena on edistää kilpailua ja läpinäkyvyyttä digitaalisilla markkinoilla.
Nyt nimetyt portinvartijat (gatekeepers) ovat:
- Googlen emoyhtiö Alphabet
- Amazon
- Apple
- TikTokin emoyhtiö ByteDance
- Facebookin ja Instagramin emoyhtiö Meta
- Microsoft.
Uusien sääntöjen perusteella Googlen, Metan ja Amazonin mainospalvelujen on tarjottava mainostajille läpinäkyvyys mainosten suorituskyvystä, hinnoittelusta ja siitä, miten kuluttajat osallistuvat tuotteisiin tai palveluihin heidän alustoillaan. ’Portinvartijoiden’ on myös kerättävä käyttäjän suostumus henkilötietojen yhdistämiseen eri palveluissa mainostustarkoituksessa.
Euroopan komissio arvioi edelleen, kuuluisiko Microsoft Advertising velvoitteiden soveltamisalan piiriin.
Portinvartijoilla on nyt kuusi kuukautta aikaa noudattaa DMA:n sääntöjä.
Lue lisää: Digital Markets Act: Commission designates six gatekeepers
DMA lisää mainosmarkkinoiden läpinäkyvyyttä
WARCin mukaan uusi säännös mahdollistaa mainosmarkkinoiden läpinäkyvyyden lisäämisen. Portinvartijoiden on tarjottava mainostajille työkaluja tulosten mittaukseen sekä dataa, jollaa nämä voivat suorittaa oman itsenäisen varmennuksensa.
Sääntely koskee myös julkaisijoita, jotka voivat saada tietoa korvauksista, mainostajan maksamista hinnoista sekä niistä mittareista, joita portinvartija käyttää korvausten laskemiseen.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.