Vastuullisuus on osa strategiaa

Vastuullisuus on ajankohtainen aihe, jota yksikään yritys ei voi sivuuttaa omassa markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa. Vastuullisuusviestintä sekä sudenkuoppien välttäminen vaatii kuitenkin uudenlaista osaamista, jota Marketing Finlandin vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmasta haetaan. Koulutusohjelma toteutettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2022.

Syksyllä 2022 startannessa koulutusohjelmassa yhtenä kouluttajana toimi pitkän uran Valiolla tehnyt vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies, joka on ollut mukana suunnittelemassa myös koulutuksen sisältöä. Hiekkamiehen mukaan vastuullisuus kytkeytyy tänä päivänä yhä vahvemmin yrityksen ja brändin arvon ja maineen muodostumiseen.

Meillä Valiolla vastuullisuus on sisällytetty yritysstrategiaan ja on osana kaikkia toimintoja kaikilla markkinoilla. Käytännössä esimerkiksi niin tuotteiden kehittämisessä kuin investoinneissa arvioidaan aina myös vastuullisuusnäkökulma, Hanna Hiekkamies kertoo.

Valiolla vastuullisuutta arvioidaan laaja-alaisesti niin ympäristön, ihmisten kuin kannattavuuden näkökulmasta. Tätä kutsutaan Planet, People, Profit -tasapainon löytämiseksi. Koko arvoketjua tarkastellaan aina maitotilalta kauppaan asti, ja siihen tehdään kädenjälkitoimenpiteitä kaikissa vaiheissa.

Entä millaisia tavoitteita yrityksillä olisi hyvä olla vastuullisuuden suhteen? Hanna Hiekkamies toteaa, että vastuullisuudesta puhuttaessa usein ajatellaan enimmäkseen ympäristövastuuta, mutta on hyvä muistaa muutkin osa-alueet eli sosiaalinen, yhteiskunnallinen sekä hallinnollinen vastuu (ESG).

Kestävä liiketoiminta on aitoa vaikuttamista ympäristöön ja ihmisiin, lisäksi toiminnan tulee olla myös taloudellisesti kestävää. Tavoitteita asetettaessa on hyvä lähteä liikkeelle aina yrityksen missiosta, arvomaailmasta ja strategiasta. Tämän lisäksi yrityksen on ymmärrettävä, mikä vastuullisuudessa on olennaista yrityksen asiakkaille ja sidosryhmille. Näin varmistetaan, että vastuullisuustyö kohdistuu olennaisiin asioihin, joille sitten asetetaan tavoitteet ja mittarit.

Vastuullisuustoimenpiteiden vaikuttavuuden mittaaminen on toisinaan haastavaa. Hiekkamies nostaa esimerkiksi sen, että luonnon monimuotoisuutta vahvistavien toimenpiteiden vaikuttavuuden mittaaminen on paljon haastavampaa kuin ilmastopäästöjen mittaaminen.

Lähivuosina kestävän kehityksen edistäminen nähdään yhä vahvemmin osana yritysten ja brändien olemassaolon tarkoitusta ja strategista päämäärää.

Sosiaalisen vastuun merkitys kasvaa ja markkinoinnissa se näkyy esimerkiksi siten, että aletaan kiinnittää huomiota yhä enemmän markkinointihankinnan vastuullisuuteen, miten yhteistyökumppanit edistävät kiertotaloutta tai panostavat henkilöstön hyvinvointiin ja monimuotoisuuteen, Hanna Hiekkamies sanoo.

Keväällä 2023 käynnistämme uuden ryhmän kanssa sertifiointikoulutuksen, joka kestää 5 päivää 26.1.- 20.4.2023 aikana. Koulutus on suunnattu markkinoinnin ja viestinnän päättäjille ja yritysjohdolle. Koulutuksen tavoitteena on ohjata vastuullisempaan päätöksentekoon ja auttaa välttämään vastuullisuuden kompastuskiviä, kuten keinotekoista viherpesua.

Tutustu Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifkaattiohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.

Kuvaaja: Markku Lempinen

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ten − four =