Marketing Finlandin yksi suurimpia haasteita on asenne, jossa henkilö tai yritys ajattelee tietävänsä jo kaiken markkinoinnista ja viestinnästä.
Parhaat markkinoinnin tekijät naurahtavat varmasti tälle kaikkitietävälle asenteelle, sillä maailmamme muuttuu nyt nopeammin kuin koskaan.
Kaikkitietäväisyyden kuplan läpi meidän on vaikea päästä, ja harvoin kukaan muukaan saa tarjottua uutta tietoa tai ideoita tällaiseen yritykseen.
Kun aloitimme vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelman, kuvittelimme tietävämme, millä valinnoilla ja päätöksillä markkinoinnin ja viestinnän tekijät voivat edistää vastuullisuutta. Sorruimme silloin itsekin kaikkitietäväisyyden naiiviin ajatteluun, joka on sammuttanut niin monen yrityksen kehityksen liekin.
Keskustelujen, uusien tutkimusten ja sertifikaatin kouluttajien sekä osallistujien kautta olemme oppineet paljon uutta ja joutuneet kyseenalaistamaan jopa omia arvojamme. Mitä enemmän tietoisuutemme vastuullisuudesta on kasvanut, sitä vähemmän huomaamme tietävämme aiheesta, ja samalla haluamme oppia lisää.
Jokainen markkinoinnin ja viestinnän tekijä on vastuullisuusvaikuttaja
Juuri käynnistynyt toinen sertifikaattiohjelmamme on osoitus siitä, että oppiminen tapahtuu keskustelun kautta, jakamalla tietoa ja kokemuksia. Sen jo tiedämme, että markkinoinnissa ja viestinnässä tehdyillä valinnoilla voidaan vaikuttaa enemmän kuin uskommekaan ympäristön kuormitukseen, ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen sekä yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Olen sitä mieltä, että jokainen markkinoinnin ja viestinnän tekijä on vastuullisuusvaikuttaja.
Tavat edistää vastuullisuutta markkinoinnin ja viestinnän keinoin ovat niin laajat, että tekijöiltä vaaditaan halua pureutua asiaan. Väitän, että vain pienellä osalla toimialamme ammattilaisista on kattava ymmärrys tavoista, joilla voimme vaikuttaa, tai ymmärrys päätöstemme kaikista vaikutuksista.
Kuinka moni markkinoinnin tai viestinnän tekijä miettii esimerkiksi digikampanjan vaatimaa palvelintilaa, joka kuluttaa sähköä? Tai millainen vaikutus viestiemme sisältöön on, jos mainoksemme suunnittelisivatkin tekijät, jotka tulevat eri lähtökohdista kuin me itse?
Vastuullisuus, kuten niin moni muukin asia markkinoinnissa vaatii kouluttautumista ja jatkuvaa oppimista sekä avointa mieltä. Siksi tuoreimmassa MRKTNG-lehden numerossa pureudumme vastuullisuuteen eri kulmien kautta.
Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland
Artikkeli on julkaistu 2.3.2023 MRKTNG 1-2023 -lehdessä.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.