Vähäpukeiset messutytöt

Vastuullisuus

Vastuullisuusvaatimuksia tulee markkinoinnin ja viestinnän tekijöille useasta eri suunnasta. Vastuullisuutta peräänkuulutetaan luonnollisesti myös tiimien sisällä. Tänä syksynä olen joutunut harjoittamaan kriittistä itsereflektiota uuden Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmamme aikana.

Kuinka monta kertaa olenkaan asettanut kohtuuttomia aikatauluja mainostoimistoille ja omalle tiimilleni. Olen tilannut liikelahjoja kysymättä valmistajan tietoja, käsitellyt huolettomasti henkilödataa ja ostanut digimainontaa miettimättä kanavan eettisyyttä tai kampanjan viemää serveritilaa.

Tai entäpä messuille buukkaamani vähäpukeiset messutytöt ja tanssiryhmät. On pakko myöntää, että vielä 2000-luvun puolivälissä suosin esimerkiksi mallien valinnoissa enemmän stereotypioita kuin diversiteettiä. Se on seurausta siitä, että edustan valkoista hyvätuloista heteronaista. Itse asiassa en tunne Suomesta kovinkaan montaa jotain vähemmistöryhmää edustavaa markkinoinnin tai viestinnän suunnittelijaa. Eri toimijoiden diversiteetti helpottaisi suunnittelemaan markkinointiviestintää eri kulmasta.

Vastuullisuudessa on niin monta kulmaa, että kaikkiin niihin on vaikea tarttua kerralla.

Aloittaessani Marketing Finlandissa eli silloisessa Mainostajien Liitossa vuonna 2017 aloin vasta tiedostamaan käytöstäni ja ymmärtämään miksi diversiteetti on hyväksi sekä yritykselleni että yhteiskunnalle. Asian tiedostaminen on toivottavasti näkynyt myöhemmin myös Marketing Finlandin tekemisessä.

Vastuullisuudessa on niin monta kulmaa, että kaikkiin niihin on vaikea tarttua kerralla. Siksi Marketing Finlandin vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaatti keskittyy esittelemään niitä vastuullisuuden kulmia, joihin markkinoinnin ja viestinnän kautta voidaan vaikuttaa, tai joihin liittyy vastuullisuuden sudenkuoppia. Asia, josta voimme vastuullisuuden saralla olla varmoja, on se, että markkinointi on tehokas tapa vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen.

Se miten toimimme, kenen kanssa teemme töitä ja millaisia kuvia tai sanoja käytämme markkinointiviestinnässä ei ole yhdentekevää. Niillä rakennetaan tulevaisuuden arvoja ja ihanteita, jotka tekevät maailmasta paremman. Meillä markkinoinnin ja viestinnän tekijöillä on valtaa, käytetään sitä oikein.

Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

six − 5 =