Viestintätoimisto Kaiku ja tutkimustoimisto Vastakaiku toteuttivat syksyllä 2022 Yrityspäättäjien viestintäbarometri -tutkimuksen, jossa selvitettiin viestinnän strateginen asema suomalaisissa eturivin yrityksissä.
Tulosten mukaan keskisuurten ja suurten suomalaisyritysten johto näkee viestinnän strategisena menestystekijänä. Toisaalta tuloksista ilmeni, että tekemistä riittää, jotta viestinnälle sälytetty strateginen asema toteutuu myös arjessa.
Vaikka 70 prosenttia johtajista korostaa viestinnän strategista merkitystä, vain 16 prosenttia antaa koko organisaationsa viestinnälle kiitettävän arvosanan.
Myös johtajien omissa viestintätaidoissa on paljon vaihtelua. Vastausten mukaan osa johtajista on luontaisesti aktiivisia viestijöitä ja näkee viestinnän erityisesti johtamisen työkaluna. Osalle viestintä ei näyttele keskeistä roolia omassa työssä, ja sen mahdollisuudet jäävät etäisemmäksi.
Parhaat harjoittelevat joka päivä
Tämä barometritutkimus sisältää mahdollisuuden niille johtajille, jotka pystyvät toimimaan nopeasti: Suomi on mykkä maa, ja vielä on hetki aikaa erottua viestintätaidoilla. On hienoa, että viestinnän potentiaali on ymmärretty vastanneiden yritysten johtoryhmissä – seuraavaksi potentiaali pitää lunastaa myös käytännössä.
Omat kokemukseni ovat täysin linjassa tämän kanssa:
- Kolmannes johtajista arvostaa viestintää ja kehittää taitojaan jatkuvasti.
- Toinen kolmannes on nyt heräämässä Powerpointin laatikkoleikeistä siihen, että inhimillinen vuorovaikutus kuuluu johtajan ydintaitoihin.
- Viimeinen kolmannes taas on vielä melko kaukana siitä, että ymmärtäisi vaikuttavan viestinnän merkityksen.
Johdon viestintätaitojen kehittymiseen on yksi tie: kouluttautuminen, valmentaminen, harjoittelu. Parhaat tuntemani johtajat harjoittelevat joka päivä.
Nyt vasta harjoittelua tarvitaankin. Hybridiaikoina digitaalinen viestintä aiheuttaa väärinymmärryksiä ja poikii paikkoja konflikteille, joiden ratkaiseminen vaatii työtä ja taitoja. Viestintä on ennen kaikkea dialogia – johtajien viestintätaidot punnitaan kahdenkeskisissä kohtaamisissa.
Pauli Aalto-Setälä
hallituksen puheenjohtaja, osakas
viestintätoimisto Kaiku
Kirjoitus on osa blogisarjaa, jossa käsitellään viestintätoimisto Kaiun ja tutkimustoimisto Vastakaiun Yrityspäättäjien viestintäbarometri -tutkimuksen tuloksia.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.