Sosiaalisen median strategiset suunnitelmat ja niiden merkitys

Sosiaalinen media haastaa organisaatioita lähes päivittäin. Kanavat uudistuvat tasaiseen tahtiin ja me somea käyttävät ihmiset muutamme viestintätottumuksiamme vähintään yhtä usein. Jos meidät tavoitti tietyltä kanavalta eilen, tänään tilanne voi olla jo täysin toinen. Organisaatioiden viestintäkulttuuri on myös jatkuvassa kehitystilassa.

Nykypäivän viestinnän tulee olla ajassa elävää, mukautuvaa ja oikeilla kanavilla tapahtuvaa, joka samalla myös kiinnostaa haluamiamme kohderyhmiä.

Nämä mainitut asiat ovat jo sellaisenaan riittäviä syitä perustelemaan, miksi organisaatioissa tarvitaan sosiaalisen median strategia. Suunnitelmallisimmat laativat lisäksi strategiaan pohjaavat kanavakohtaiset suunnitelmat. Nämä selkiyttävät eri some-kanavien ylläpitäjille, mitä asioita ja keitä ihmisiä eri kanavilla tavoitellaan. Henkilöstölle ja johdolle voidaan lisäksi luoda omat sosiaalisen median linjaukset omissa some-profiileissaan tapahtuvaa viestintää ohjaamaan.

Someen liittyy paljon suunnittelua ja suunnitelmia, joiden tekeminen luonnollisesti myös vie aikaa. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että ne, jotka suunnitteluun ovat panostaneet, ovat myös hyvin somessa onnistuneet. Mitattavien tavoitteiden asettaminen antaa suunnan tekemiselle ja selkeiden mittareiden avulla onnistumiset voidaan myös helpommin todeta. Vastaavasti epäonnistumisista voidaan ottaa oppia ja todeta, pitääkö jotakin viestinnän tapaa muokata.

Somen monipuoliset suunnitelmat

Sosiaalisen median strategian tarkoitus on toimia työkaluna somesta vastaaville tekijöille, sisällöntuottajille ja ylläpitäjille. Strategia myös selkiyttää johdolle, mitä somesta käytettävissä olevilla resursseilla tällä hetkellä tavoittelemme ja miten tavoitteita kohti etenemme. Some-strategia on tiivis ja siinä voidaan tuoda esille esimerkiksi seuraavat asiat:

  • tavoitteemme somelle, ja miten tavoitteiden onnistumista mitataan
  • ydinviestit, joiden ympärille tavoitekohtaisesti sisällöissämme keskitymme
  • kohderyhmämme somessa
  • kanavat, joita käytämme nyt ja jatkossa
  • ketkä somea organisaatiossamme tekevät ja kuka siitä vastaa, ylläpidon vastuut
  • some-viestinnän analysointi, mittaaminen, kehittäminen ja raportointi
  • aikataulu kokonaisuudelle

Strategiaa yksityiskohtaisemmin some-viestintään, sen sisältöihin ja painotuksiin pureudutaan kanavakohtaisissa suunnitelmissa. Näin itse strategiasta ei tule 20-sivuinen järkäle, vaan selkeä ja tiivis työkalu, joka kertoo miksi somessa olemme, mihin siellä pyrimme ja miten päämäärään pääsemme.

Kanavakohtaisten suunnitelmien hyöty korostuu erityisesti silloin kun organisaatiolla on useita erilaisia kohderyhmiä ja toimintoja. Vastaavasti hyötyä saadaan silloin, kun eri kanavilla on useita eri ylläpitäjiä ja sisällöntuottajia. Lukemalla tietylle kanavalle tehdyn suunnitelman kuka tahansa tietää, mitä strategisista tavoitteista juuri tällä kanavalla tavoitellaan, millaisille kohderyhmille kanavalla halutaan viestiä ja minkälaisilla sisältötavoilla esillä ollaan.

Onnistunut some-viestinnän kokonaisuus pitää sisällään myös selkeät raporttipohjat, joiden avulla onnistumista voidaan tarkastella niin viestintää tekevien kuin johdon toimesta. Sisältöanalyysi, tavoitteisiin sidotut konkreettiset mittarit ja kehittämistoimenpiteet kultakin tarkastelujaksolta ovat yleisiä osia some-raporteissa. Oleellista on, että raporttipohjat ja mittarit vastaavat yhtä paljon käytettävissä olevia resursseja kuin somelle asetut tavoitteetkin. Tähän aiheeseen liittyvä case-bloggaus on luettavissa Viestintä-Pirittan verkkosivuilta.

Sosiaalisen median mittaamista ei kannata unohtaa, sillä somessa sen merkitys juuri nopeiden muutosten vuoksi korostuu entisestään. Onnistunut sosiaalisen median viestintä rakennetaan sopivaksi oman organisaation viestintäkulttuuriin, sitä tehdään konkreettisten tavoitteiden suuntaviivoittamana, eri kanavilla eri tavoitteisiin painottaen, ja onnistumista tarkastellaan riittävän usein.

Onnistunut some on kolmen kauppa: strategista suunnittelua, viestintää somessa ja jatkuvaa kehittämistä tuloksista oppien.

Kouluttajamme Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta on viestinnän ja sosiaalisen median pitkän linjan ammattilainen. Hän auttaa organisaatioita myös some-strategioiden luomisessa tai uudistamisessa. Lisää Viestintä-Pirittan palveluista voi lukea yrityksen verkkosivuilta .

Tule kuulemaan lisää some-strategioiden luomisesta, tavoitteista ja mittareista webinaariimme 17.9.

17.9.2020 Somestrategiaa aamupalaksi

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

16 − seven =