SEO verkkokaupan myynnin vauhdittajana

Mitä tekemistä verkkokaupoilla on SEO bensa-asemien kanssa, voisi joku kysyä? Tässä ei kuitenkaan tarkoiteta Suomalaista huoltoasemaketjua SEO:ta, vaan hakukoneoptimointia (SEO = Search Engine Optimization), joka on tehokas keino verkkokauppojen online-myynnin kehittämiseen.

SEO, eli hakukoneoptimointi tähtää hakukonesijoitusten parantamiseen hakukoneiden orgaanisissa tuloksissa.

Kokemukseni mukaan hakukoneoptimoinnin keinoin parannettavissa oleva orgaaninen hakunäkyvyys tuo yleensä lähes puolet eri verkkokauppojen kävijäliikenteestä ja yleensä ainakin neljänneksen eri verkkokauppojen online-myynnistä. SEO-työ onkin strategisesti tärkeää tekemistä verkkokauppiaille.

Hakukoneoptimoinnin tekeminen voidaan jakaa verkkokauppojen hakukoneystävällisen sisällön kehittämiseen ja verkkokauppojen tekniikan kehittämiseen.

Hakukoneoptimointi on myös kustannustehokastapa hankkia uutta laadukasta liikennettä ja ostavia asiakkaita omaan verkkokauppaan.

Verkkokauppojen hakukoneoptimoitu tuotesisältö on tärkeää

Laadukkailla tuotetiedoilla voidaan vaikuttaa suoraan online-myyntilukuihin ja verkkokauppojen asiakaskokemukseen, sillä tuotteita googlataan. Onkin tärkeää varmistaa, että oman verkkokaupan tärkeimmillä hakusanoilla tuotteet löytyvät hakutulosten ensimmäiseltä sivulta.

Jos verkkokauppasi potentiaalinen asiakas ei löydä tietoa tuotteistasi Googlesta, hän käyttää sellaista verkkokauppaa, joka tarjoaa tämän tiedon – ja tilaa tuotteen sieltä. On myös tärkeää muistaa, että tässä tapauksessa haettuja tuotteita ei odoteta löytyvän myöskään kivijalkakaupastasi.

Tärkeä vaihe on eri verkkokauppojen ja niiden tarjoamien tuotteiden tietojen vertailu:

  • Miten laajat tuotetietosi ovat ja kertovatko ne riittävästi tietoa potentiaaliselle ostajalle?
  • Löytyykö selviä tuote- ja hintatietoja?
  • Ovatko tuotekuvasi tarpeeksi laadukkaita? (löytyykö tuotevideoita tai 3D -animaatioita?)
  • Onko tuotteidesi varaston saldo- ja saatavuustiedot helposti löydettävissä?

SEO-tuloksien mittaaminen auttaa parantamaan tekemistäsi

Hakukoneoptimoinnin tekemistä pitää pystyä mittaamaan ja tulosten avulla parantamaan tekemistä. Seuraavassa on kuvattuna lyhyesti yleisimmät hakukoneoptimoinnin mittarit, joiden avulla verkkokauppiaat voivat omaa SEO työtä arvioida ja parantaa.

Hakusanatulokset

Tuloksesi hakusanoista kertovat käytätkö oman liiketoimintasi kannalta relevantteja sanoja, ja kasvaako sivustosi SEO liikenne oikeasti. Tiedä siis miten käyttämäsi hakusanat toimivat.

Linkkien laatu- ja lukumäärä

Linkit (sivun sisäiset linkitykset ja sivulle johtavat ulkoiset linkit muilta sivuilta)ovat edelleen yksi tärkein keino vaikuttaa orgaaniseen näkyvyyteen Googlessa.

Seuraamalla linkkien laatua ja määrää pystyy validoimaan, miten tehokas linkkistrategia itsellä on, ja pystyt tunnistamaan uusia potentiaalisia / relevantteja linkkejä oman verkkokaupan osalta.

Sivustolla käytetty aika

Mitä enemmän aikaa kävijä viettää verkkokaupassasi, niin sitä todennäköisemmin sivuston sisältö ja siellä tarjottavat tuotteet vastaavat hänen tarpeisiinsa.

Bounce Rate

Jos sivustolle tulijat poistuvat heti sinne saavuttuaan, indikoi se yleensä sitä, ettei sivustosi sisältö/tarjotut tuotteet vastaa heidän tarpeisiinsa.

Hyvillä verkkokaupoilla Bounce Ratet ovat yleensä 20-30 %:n luokkaa, joka onkin hyvä keskimääräinen benchmark -mittari omalle verkkokaupalle.

Mobiililiikenne

Mobiilin käyttö kasvaa koko ajan. Nykyisin yli puolet hauista tehdään älykännykällä tai muulla mobiililaitteella, ja viime vuonna joka kolmas verkkokauppaostos Suomen markkinoilla tapahtui mobiilin kautta. Onkin tärkeää tietää miten hyvin mobiilihaut ja mobiilioptimoitu sisältö tuottavat myyntiä verkkokauppaasi.

Palaavat kävijät

Verkkokaupalle palaavat kävijät ovat tärkeitä online-myynnin kasvattamisen kannalta. Muista siis seurata miten paljon palaavia asiakkaitasi SEO tuo verkkokauppaasi.

SEO-työkalut tarpeen mukaan

Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi vaatii myös hyvät työkalut. Yleisimmin käytetty ilmainen SEO-työkalu on Googlen tarjoama Search Console. Sen käyttö on helppo oppia ja käytön opiskelua varten netistä löytyy hyviä kanavia mm:

Muita ilmaisia SEO työkaluja on myös saatavilla. Ahfers on tehnyt hyvän listan eri ilmaisista SEO työkaluista: https://ahrefs.com/blog/free-seo-tools/

Näiden lisäksi SEO työtä voi tehdä maksullisilla työkaluilla. Markkinoilta löytyy erilaisia vaihtoehtoja maksullisista työkaluista. Hyvänä nyrkkisääntönä on valita työkalut aina tarpeen mukaan ja lähteä ensin kevyimmistä versioista liikkeelle, ennen kuin siirtyy järeämmän luokan työkalujen käyttöön. Forrester Wave™ SEO Platforms-vertailu kertoo hyvin mitkä ovat tämän hetken parhaimmat maksulliset SEO-työkalut markkinoilla:

 

Ulkoiset yhteystyökumppanit auttavat myös mielellään SEO-asioissa. Suomen markkinoilta löytyy kovan luokan SEO-ammattilaisia. Kannattaakin panostaa tarvittaessa hyvän ja osaavan kumppanin löytymiseen, parhaimmat kumppanit pystyvät parantamaan verkkokauppasi hakukoneoptimointia merkittävästi.

 

 

Tomi Pyyhtiäon verkkokauppa- & web analytiikkatiimin päällikkö Keskossa. Hänellä on pitkä kokemus digialan esimiestyöstä ja hän seuraa tiiviisti digitalisaation ja verkkoliiketoiminnan kehittymistä eri toimialoilla.

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.