Neuvomme usein lapsiamme olemaan rohkeita, mutta olemmeko itse? Minulle rohkeus on ennen kaikkea sitä, että on rehellinen itselleen. Kun on itselleen rehellinen, voi olla rehellinen ja rohkea myös muille. Vaikeinta tuntuukin olevan rehellisyys ja rohkeus itselle. Mitä se itselleen rohkeana oleminen sitten on? Minulle sitä, että toimii itseään kohtaan rohkeasti hakematta hyväksyntää ulkopuoleltaan. Olen huomannut tämän olevan haasteellista monelle valtavien ulkoisten paineiden ja odotusten alla. Lähes aina on kuitenkin niin, että asetamme itsellemme suurimmat paineet, eikä kukaan tai mikään meidän ulkopuolellamme. Olemme vain ulospäin rohkeita, ja se aiheuttaa valtavan sisäisen ristiriidan, jos oma ydin on epävarma.
Mitä jos haluaisi olla yhdessä rohkea? Herättää rohkeuden muissa? Katsoa kun muut alkavat suoristaa ryhtiään ja ottaa määrätietoisempia askelia elämässään. Saada muut lopettamaan itsensä ja osaamisensa vähätteleminen ja saada heidät ymmärtämään, että jokainen pystyy ja voi, jos vain haluaa. Saada ihmiset rohkeasti tavoittelemaan jotain, mistä haaveilevat. Se, miten itse löydät ja otat roolisi tässä muutoksessa, vaatii rehellisyyttä itselle ja sen jälkeen arkista rohkeutta. Oman osaamisen peiliksi on saatavilla apua, rakenna ’peiliseinä’ vaikka kollegoista. Miettikää yhdessä toistenne vahvuuksia ja sitä, mihin suuntaan haluaisitte kasvaa. Rehellisesti ja isosti ajatellen.
Vaikeinta tuntuu olevan rehellisyys ja rohkeus itselle
Markkinoinnissa näen kentällä paljon kipuilua ja epävarmuutta teknologian ja tekoälyn äärellä. Tiedän paljon markkinoinnin konkareita, joita dataohjattu tekeminen ja jatkuva mittaaminen ahdistaa tai ei motivoi. Ahdistusta aiheuttaa mielestäni enemmän se, että kaikki vanha tuntuu olevan tarpeetonta ja turhaa ja vain uusi kelpaa työmarkkinoilla. Onko se kuitenkaan totta? Ei, se on harha, jonka olemme itse luoneet. Laadukas ja tuloksellinen markkinointi vaatii edelleen alleen markkinoinnin perusopit. Data, teknologia ja tekoäly ovat vain tuoneet lukuisia uusia mahdollisuuksia tuottaa laadukkaampia toimenpiteitä. Kaikkea tätä uutta pyörittää kuitenkin ihminen ihmiselle, koneet ovat vain siinä välissä. Markkinointia tarvitaan organisaation jokaisessa sopukassa. Vahvalla asiakasnäkemyksellä varustettu markkinointihenkilö on omiaan myös tuotekehityksessä ja myynnissä. Missään et kuitenkaan pääse enää pakoon tavoitteita ja mittaamista. Ympäristön voit kuitenkin valita itse, rohkeastikin.
Arkinen rohkeus on mielestäni parasta. Minulle se on sitä, että kohtaan jokaisen ihmisen ja hetken silmät tuikkien ja sydän auki. Rakkaudella rohkeasti ilmaisee noissa hetkissä itseään rehellisesti. Sitä, että tekee kaikkensa, että kanssaeläjätkin uskaltaisivat olla rehellisiä ja rohkeita, oli kyse sitten kotona olevasta teinistä tai suuryrityksen johtajasta.
Sanna Laakkio on MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja. Sannan mielestä rehellisyys on ensimmäinen askel rohkeuteen.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.