Onni suosii valmistautunutta

Koronakriisin alkamisesta on kulunut tätä kirjoitettaessa vain puoli vuotta. Siitä huolimatta en muista kriisin alkuajoista juuri mitään.

Muistan vain sen, että me teimme Kotipizzassa kuumeisesti töitä ketjumme ja brändimme pelastamiseksi.

Kun ravintoloiden salit jouduttiin sulkemaan, keskitimme kaiken energiamme verkkokaupan, noutojen ja kotiinkuljetusten varmistamiseen. Teimme kaikkemme huolehtiaksemme siitä, että ravintoloissa noudatettiin hygienia- ja turvaohjeita pilkuntarkasti, sillä halusimme taata Kotipizza-yrittäjien ja heidän henkilökuntansa sekä kaikkien asiakkaiden turvallisuuden. Samalla nostimme kuljetuspalvelua tarjoavien ravintoloiden lukumäärän pikavauhtia runsaasta sadasta noin kahteensataan.

Valtava työ tuotti tulosta. Suomalaiset luottivat Kotipizzan verkkokauppaan niin paljon, ettei ketjumyynti vastoin odotuksia lähtenyt lainkaan laskuun. Päinvastoin. Toukokuussa Kotipizza onnistui jopa rikkomaan kaikkien aikojen myyntiennätyksensä – pelkkien noutojen ja kotiinkuljetusten varassa!

Ravintolarajoitusten löystyessä kesäkuun alussa pulssi alkoi viimein laskea ja hengitys tasaantua. Saatoimme huokaista helpotuksesta sen verran, että päätimme toteuttaa markkinointikampanjan, jossa juhlistettiin koko ravintola-alaa. ”Eläköön ravintola!” -kampanjassa iloittiin kaikkien ravintoloiden – ei siis pelkästään Kotipizzojen – salien avautumisesta myös kilpailevien ravintoloiden nimiä mainiten.

Lomien jälkeen on ollut viimeinkin tilaisuus analysoida kriisikevään tapahtumia ja onnistumisemme syitä. Moni asia, joka tuntui keväällä ensisijaisen tärkeältä, on nyt jo melkein unohtunut. Sen sijaan onnistumisen todellisiksi syiksi näyttävät paljastuvan seikat, joita keväällä ei vielä osannut arvostaa.

Onnistumisen taustalla oli valtava määrä hienoja yksilösuorituksia. Esimerkiksi kuljetuskapasiteetin laajentamisen ja ravintoloiden koronaohjeistuksien varmistamisen taustalla oli paljon lähes ympärivuorokautisia työpäiviä.

Kotipizza-brändin tärkein kriisityö tehtiin jo ennen kriisiä

Vieläkin tärkeämpää oli tiimityö ja yhteishenki. Minä vietin maaliskuun ja kesäkuun välisenä aikana satoja tunteja Teams-palavereissa, ja niin vietti moni muukin – eikä kukaan olisi jaksanut sellaista ilman työkavereiden tukea ja tasaisin väliajoin pidettyjä epävirallisia online-tapaamisia. Perjantaidrinkkien nauttiminen Teamsin välityksellä ei ole sama asia kuin kasvotusten kohtaaminen, mutta toki paljon hauskempaa kuin drinkkien juominen aivan yksin.

Kevään onnistumisen tärkeimmät asiat eivät kuitenkaan tapahtuneet keväällä. Vasta syksyllä olemme ymmärtäneet, että Kotipizza-brändin tärkein kriisityö tehtiin jo ennen kriisiä.

Kotipizzan uudistunut verkkokauppa lanseerattiin vuonna 2018 ja sen jälkeen olemme investoineet sen kehittämiseen satojatuhansia euroja. Samalla olemme tehneet johdonmukaista työtä kuljetuskonseptimme kehittämiseksi ja sen laajentamiseksi yhä useampaan ravintolaan. Verkkokauppa ja kotiinkuljetus ovat olleet pitkään myös Kotipizzan markkinoinnin kärkiviestejä.

Verkkokaupan ja kuljetuksen puolesta tehty pohjatyö osoittautuivat brändin pelastukseksi. Ilman vuosien valmistautumista sekä verkkokaupan että kuljetuksen kehitys olisi lähtenyt takamatkalta. Aivan liian harva asiakas olisi tuntenut niiden mahdollisuudet. Olisimme todennäköisesti selviytyneet silloinkin, mutta ennätysmyynnit olisivat aivan varmasti jääneet haaveiksi.

Koronakriisi ei ole vielä ohi, mutta huomaan ajattelevani nyt jo tulevaa.

”Sattuma suosii valmistautunutta mieltä”, sanoi aikoinaan mikrobeja tutkinut tiedemies Louis Pasteur. Hänen ansiostaan maitoakin valmistetaan kuljetusta ja säilytystä varten pastöroinniksi kutsutulla menetelmällä.

Kukaan ei tiedä, milloin ja miten seuraava kriisi iskee. Varmaa on vain, että kriisejä tulee jatkossakin. Koronan ansiosta tiedämme nyt, että ainoa tapa selviytyä kriiseistä on valmistautua niihin.

 

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervasen sydän pamppailee yrittäjyydelle ja vastuulliselle liiketoiminnalle.
pizzaguy.fi   @kotipizzaguy

 

Kolumni on julkaistu MRKTNG 3-2020 lehdessä

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

sixteen − 15 =