Olen innoissani voidessani esitellä MRKTNG-lehden numeron, joka kertoo tekoälyn roolista markkinoinnissa ja viestinnässä. Ensimmäistä kertaa kirjoitan pääkirjoituksen yhdessä tekoälyn kanssa. Tekoälyllä on myös suunniteltu tämän lehden kansi. Tekoäly on jo siis mullistanut tapaa, jolla viestimme ja teemme asioita Marketing Finlandilla.
Tekoäly ei ole uusi keksintö toimialallamme. Esimerkiksi sosiaalisen median alustat ovat sitä käyttäneet jo pitkään sisältöjen analysoinnissa. Uutta on se, että nyt tekoäly on meidän kaikkien käytössä.
Tekoälyä voidaan käyttää esimerkiksi asiakastietojen analysointiin, personoituun mainontaan, asiakaskokemuksen parantamiseen ja sisältöjen tuottamiseen. Se auttaa myös tunnistamaan trendejä ja löytämään uusia mahdollisuuksia, jotka eivät välttämättä olisi ihmisen havaittavissa. Itselleni se tuo ennen kaikkea nopeutta ja mahdollistaa eri kielisten sisältöjen analysoinnin ja luomisen.
On tärkeää pitää mielessä, että sinä olet se kapteeni tässä hommassa, ei tekoäly.
Nostamme lehdessä esiin myös tekoälyn käyttöön liittyviä riskejä. On tärkeää pitää mielessä, että sinä olet se kapteeni tässä hommassa, ei tekoäly. Vaikka se voi auttaa meitä löytämään oikeita asiakkaita ja kehittämään parempia palveluita, se ei voi kokonaan korvata ihmistä.
On hyvä muistaa, että tekoäly on vain työkalu, jolla voimme tehostaa toimintaamme. Tärkeintä on säilyttää inhimillinen näkemys, empatia ja luovuus, jotka ovat edelleen välttämättömiä onnistuneessa markkinoinnissa ja viestinnässä.
Rohkaisen sinuakin kokeilemaan tekoälyä markkinoinnin ja viestinnän työkaluna. Ole utelias, kokeile uusia asioita – mutta muista pitää ohjat omissa käsissäsi.
Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
(ja tekoäly)
Kansikuvan teki tekoälyllä Sherpan luova johtaja Tommi Kortesniemi. Lopullinen Midjourneyn ohjausteksti eli prompt:
”letter A creating a mountain, light background and natural bright colors, large space charcoal and glass, minimalistic 3d shapes, random shapes of huge mountain, reflections and light rays, the soft light and simple style, hazy air and dust particles in the air, small depth of field, small human figure standing on the lower part of the image”
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.