Ohjelmallisen ostamiseen viisi vinkkiä, jotka sinun tulisi tietää

Markkinoinnin kuumat trendit, nuo tärkeät puheenaiheet, jotka aika ajoittain nousevat markkinoijien huulille ja joita puheissa korostetaan. Tällä hetkellä puhutaan paljon datan ja sisällön tärkeydestä ja nämä kaksi liittyvät saumattomasti myös ohjelmalliseen ostamiseen. Alla viisi vinkkiä, jotka sinun tulisi tietää ohjelmalliseen ostamiseen liittyen.

Ohjelmallinen ostaminen tutuksi

Ohjelmalliseen ostamiseen, kuten mihin tahansa asiaan, kannattaa suhtautua avoimen uteliaalla asenteella. Tutustu eri medioihin, datatarjoajiin ja -diileihin, kampanjarakenteisiin, metriikkoihin ja optimointityökaluihin, joita ohjelmallisen ostamisen kautta on tarjolla. Lähtökohtaisesti on hyvä ajatella, että mitä enemmän olet perehtynyt asiaan, sitä enemmän osaat vaatia ja kyseenalaistaa myös mediatoimistoasi.

Jatkuvan testaamisen ja kokeilun ilmapiiri

Ohjelmalliseen ostamiseen on hyvä omaksua jatkuvan testaamisen ja kokeilun ilmapiiri. Tekeminen vaatii pitkän aikavälin sitoutumista ja nopeita voittoja ei aina ole tarjolla. Testaamisessa korostuu jatkuva tekeminen vs. kampanjalähtöjen erottelu, sisällön merkitys sekä oikeiden mittareiden valitseminen, millä onnistumista mitataan. Mikäli mainonnan mittaamisessa puhutaan ainoastaan klikkiprosenteista tai klikkien määristä, kannattaa kumppania kyseenalaistaa. Ohjelmallinen ostaminen ei aina aluksi ole tehokkainta, mutta pitkäjänteisellä testaamisella voi päästää moninkertaisiin tuloksiin.

Sisällöllä on merkitystä

Content is king – tämä pätee myös ohjelmalliseen ostamiseen. Sinulla voi olla kohderyhmät viimeisen päälle mietittyinä ja voit hyödyntää dataa mainonnan tarkkaan kohdentamiseen, mutta mikäli sisältö on sutta eivät tuloksetkaan päätä huimaa. Panosta siis sisältöön ja pyri personoimaan sisältö eri kohderyhmien mukaan. Parhaimmillaan voit hyödyntää automaatiota ja dynaamisia bannereita automaattisessa testaamisessa ja sisältöjen versioinnissa.

 Omat vai ulkoiset resurssit?

Tällä hetkellä vallalla oleva inhousing-trendi ei välttämättä aina ole paras ratkaisu ohjelmallisessa ostamisessa. Usein mediatoimistoista löytyy paras osaaminen ja näkemys, joita kannattaakin hyödyntää. Tekemisen ohjaaminen ja niin sanottu omistajuus tulisi kuitenkin olla aina yrityksen sisällä. Usein niin sanottu sisäisesti ohjattu, mutta ulkoisesti operoitu malli voi olla tehokkain. Sinä yrityksesi edustajana tunnet parhaiten oman liiketoimintasi ja asiakkaasi, joten ohjenuorana voi sanoa, että sinun tulisi olla mahdollisimman paljon mukana kohderyhmien valinnassa, sisältöjen suunnittelussa sekä mittareiden ja tavoitteiden määrittelyssä. Haasta kumppaniasi ja pyri ohjaamaan mahdollisimman paljon mitä tehdään.

 Data is king – but you need to govern the kingdom!

Datan tärkeyssopimus ohjelmallisen ostamisen työkaluihin

Mikäli ohjelmalliseen ostamiseen päätetään panostaa, kannattaa ostamisen työkaluihin tehdä omat sopimukset. Tämä mahdollistaa paremman kontrollin ja läpinäkyvyyden etkä ole riippuvainen mediatoimiston tileistä tai mediatoimistosta. Tilien omistajana kartutat omia datadiilejä sekä omistat kampanjoista kertyneen datan. Tämä voi olla erityisen tärkeää GDPR:n aikana, eikä tätä tulisi sivuuttaa asiaa ajattelematta.

 

Minna Niemelä, markkinointipäällikkö, LähiTapiola

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eighteen − 10 =