Kirjoitan tätä syyskuun 11. päivänä vuonna 2022. Kalenteri kertoo, että kohta ollaan tehty töitä etätoimistopainotteisesti lähes 2,5 vuotta. Omassa työssäni myyminen, ihmisten vakuuttaminen, luottamuksen herättäminen, sosiaaliset hetket työkavereiden kanssa ja luovien ideoiden innostunut esittäminen on elintärkeää.
Näitä asioita on nyt moni myynnin ja markkinoinnin ammattilainen tehnyt kotoa käsin. Innostuminen on yritetty välittää pienten ruutujen kautta ja samalla on koetettu tulkita eleitä siitä, miten vaivalla työstettyjä ideoita ja tarjouksia otetaan ruudun toisella puolella vastaan.
Toimintaympäristö on viime vuosina muuttunut useimmissa yrityksissä, ja samalla, kun kehitetään yrityksen toimintaa, joudutaan opettelemaan myös uusia työtapoja. Etätyöskentely on kuitenkin kuluneiden vuosien aikana vakiintunut normaaliksi osaksi työelämää, ja uskon, että ihmisillä riittää taas voimavaroja myös kehityshankkeisiin.
Pidän lempiaiheestani, myynnin ja markkinoinnin toimivasta liitosta, koulutuksen 13.12.2022 klo 10–11. Jaan koulutuksessa omia kokemuksia, hyviksi koettuja asioita ja käytännön oppeja B2C-myynnin ja -markkinoinnin kehittämisen näkökulmasta.
Mitä on luvassa?
Myynnin ja markkinoinnin toimiva liitto
Monissa organisaatioissa eri yksiköt keskittyvät pääosin omiin vastuualueisiinsa, eikä pyritä hakemaan synergiaa siitä, miten eri osastot ja osaamisalueet voisivat tukea ja vauhdittaa toisiaan. Tästä hyvä ja perinteinen esimerkki on myynti ja markkinointi. Markkinointi herättää mielenkiinnon, jättää muistijäljen japyrkii löytämään mahdollisimman paljon hyviä kontakteja synnyttämällä reaktioita ja aikaansaamalla sitoutumisia. Myynnin tehtävä on hyödyntää nämä mahdollisuudet ja tuoda paikalle henkilö, joka kykenee vakuuttamaan läsnäolollaan ja asiantuntemuksellaan – sekä ideaalitilanteessa tarjoamaan ratkaisun potentiaalisen asiakkaan haasteeseen eli viimeistelemään kaupan.
Monessa, etenkin B2B-myyntiä tekevässä, yrityksessä hyödyntämätön potentiaali on kuitenkin siinä, miten myynti ja markkinointi pystyisivät löytämään toisistaan voimaa ja kehittämään yhteistä tekemistä myös B2C-myynnin kehittämiseen. Etenkin äärimmäisen kilpailluilla toimialoilla yhteistyö, nopea reagointi ja toimenpiteiden oikea-aikaisuus on avaintekijä.
Homma käyntiin perusasioilla
Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön saumaton tekeminen ei ole “vartin homma”, joka tulee yhdellä istunnolla täydelliseen ja eniten tuottavaan muotoon. Se, että löydetään yhteinen aika kehittää asiaa jo ennestään kiireisten aikataulujen keskellä, vaatii sekä yhteistä halutilaa että asioiden järjestelemistä organisaatioissa.
Ensimmäisiä asioita on päättää ja asennoitua kehittämään myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Ensiarvoisen tärkeää on myös uteliaisuus siihen, mitä kaikkea yhteistyö voi tarjota niin organisaation kuin yksittäisen henkilönkin tasolla.
Myynti voi yllättyä, miten liidi voi markkinoinnin ansiosta olla jo valmiiksi lämmin, ja vastaavasti markkinointi voi yllättyä, minkälaista hiljaista tietoa myynti voi tarjota asiakasrajapinnasta markkinoinnille.
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön aloittaminen:
- Kerää myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja tunnista niistä yhteiset.
- Tunnista toimintamallit ja esteet yhteistyölle.
- Mieti, minkälaisia työkaluja / dataa myynti ja markkinointi voivat toisilleen tarjota.
Käytännön tekemistä ja asioiden testaamista
Toimintamallien ja yhteisten tavoitteiden löydyttyä on sitouduttava noudattamaan sovittua mallia. Tässä(kään) tekemisessä ei ole nopeita pikavoittoja, vaan pitkäjänteinen tekeminen, testaaminen ja etenkin aktiivinen kommunikointi tuovat arvokasta tietoa asian ympärille ja sitä kautta tuloksia.
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö ei ole lopulta niin myyttistä ja vaikeasti saavutettavaa tekemistä kuin voisi kuvitella. Monessa tapauksessa konkreettiset perusasiat vauhdittavat tekemistä. Tällaisia voivat olla mm. myynnin tukimateriaalit koko sisältösuunnitelman osana, selkeä yhteinen markkinointitoimenpiteiden aikataulutus ja myynnin aktiviteetit, markkinoinnissa ilmenevät hyvin segmentoidut “matalalla roikkuvat hedelmät”, jotka ovat lähellä kauppaa tai vaikka ideoita jo olemassa olevan nykyisen asiakaskunnan lisämyynnin tekemiseen (esimeriksi CRM-data, kontaktointi ja mainonnan kohdennus).
Kiinnostuitko? Tule kuulemaan lisää 13.12.2022 klo 10–11.
Teemu Väliheikki
Digital Director, OSG Agency
LinkedIn
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.