Mistäkö unelmoin?

Sen sijaan, että kysyy mitä kuuluu tai mitä mietit, tapaan kysyä mistä unelmoit. Mistä haaveilet juuri nyt? Ja aika ajoin on syytä kysyä itseltään kiperiä kysymyksiä, joten osoitan kysymyksen nyt itselleni: mistäkö unelmoin?

Unelmoin siitä, että ihmiset osaisivat unelmoida enemmän.

Unelmointi on kaunista. Se on murtautumista ahdistavista raja-aidoista. Se on henkinen ele siirtymisestä nykytilasta korotetulle tasolle. Unelmointi tarttuu ja tekee elämästä hieman keveämpää.

Luovuus määrittyy ihmisten huulilla usein siten, että luo jotain uutta ja arvokasta. Mukana on usein ajatus yhteisestä hyvästä: siitä että luovuus hyödyttää meitä kaikkia. Luovuus määrittyy mielestäni parhaiten unelmointiin. Aivan kuten kirjailija Hugh Howey asian ilmaisi: seeing something that doesn’t exist and then making it so. Se on terveellä tavalla itsekästä, halua luoda jotain omaksi iloksi, mutta parhaimmillaan sen lopputulema valuu meille kaikille.

Okei, askel taaksepäin: unelmoinnissa on kyse siis itsenäisesti syntyvästä neurologisesta prosessista, joka (aivan kuten kaikki ajatuksemme) edistää omia etujamme. Mutta unelmien suhteen on sellainen hieno ominaisuus, että parhaimmillaan toteutuessaan ne voivat muuttaa meidän kaikkien maailman. Joku unelmoi nopeammista hevosista, joten Henry Ford loi auton. Tim Berners-Lee unelmoi paremmasta kommunikaatiosta, syntyi internet. Maailma ei varsinaisesti tarvinnut Netflixiä tai Fender Jazzmasteria, mutta niin vain Reed Hastings, Marc Randolph ja Leo Fender unelmoivat nekin olevaisiksi, ja maailma on niiden myötä hieman parempi paikka. Joku näki jotain uupuvan ja täytti aukon unelmoimalla rohkeasti, näki DVD-levyjä kirjekuorissa ja kelluvan tremolon.

Unelmat eivät synny pakolla. Parhaat ideat tulevat keskustelujen välissä, silloin kun mailan puristamista hellitetään, kun puhutaan suoraan. Parhaat ideat tulevat haaveillen. Matkalla vessaan, kävelyretkellä, unien muodossa. Harmi, ettei englanninkielisestä termistä daydreaming ole parempaa käännöstä suomeksi kuin haaveilu. Uneksia, unelmoida ja haaveilla voi päiväsaikaan, silmät avoimempana kuin öisin. Päiväuneksiminen olisi hyvä kandidaatti.

Unelmointi kuulostaa aina siltä, että siinä on hieman keijupölyä mukana, sillä on haihattelulta ja hömpältä kalskahtava sointi. Se voi kuitenkin olla myös vaarallista ja kamalaa – ja sekin voi luoda jotain kaunista. Pentti Linkola unelmoi paremmasta maailmasta ja siinä sivussa ihmiskunnan sukupuutosta, sillä tiesi maailman kompastuvan liialliseen väestönkasvuun. Hänen haaveensa olivat ajoittain kamalia, mutta niin vain niistäkin lopulta syntyi Luonnonperintösäätiö sekä näkemyksiä luonnonsuojelusta, joka konkretisoitui monenlaisiksi ympäristöliikkeiksi.

Kysy työkaveriltasi, mistä hän haaveilee. Kysy, mitä hän haluaa oikeasti tehdä. Paras kysymys suunnittelussa: jos saisit tehdä mitä haluaisit, mitä tekisit? Entä jos kysymystä kasvattaisi: mitä jos kaikkien unelmat toteutuisivat? Tässäkin on tärkeänä ottaa huomioon tasa-arvo, sillä se yhtenäistää myös unelmiamme. Markkinoinnissa kannattaa toteuttaa niiden unelmia, jotka eivät ole vielä saaneet toteuttaa niitä. Kuunnelkaa kokousten hiljaisimpia, kyselkää typerimpiä unelmia, selvittäkää, onko joku ihmisryhmä tai muu paitsioon jäänyt taho, jolla on toteuttamattomia unelmia.

Mutta ennen kaikkea kysykää sitä itseltänne.

Unelmoinnissa on valtava voima. Sen tiesi myös Aisopos, kaksituhattaviisisataa vuotta sitten, kun sanoi, että ihmisen tulee olla varovainen mistä unelmoi, sillä saattaa saada sen. Brändeillä on tilaa unelmoida, ja markkinoinnin vastuullisuus tulee kasvamaan vuosi vuodelta. Kun asiaa oikein miettii, niin onhan kaikki tahot EU:sta suuryrityksiin ja USA:han eräänlaisia brändejä. Ja loppujen lopuksi koko maailman (ja markkinan) tulevaisuus riippuu yhdestä asiasta: kyvystä unelmoida paremmasta maailmasta.


Sherpan Senior Copywriter Ville Verkkapuro unelmoi elokuvien Spotifysta ja kiltteyden maailmanvalloituksesta. LinkedIn
Sherpa on vuonna 2009 perustettu luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan huipulle luovan markkinointiviestinnän avulla. #madeinsherpa

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen − 12 =