Markkinoinnista on tullut keskeinen muutosjohtamisen työkalu ja tapa ohjata liiketoimintaa haluttuun suuntaan. Yhä useampi MAINOSTAJA-lehden lukijoista on yrityksensä ylin johtaja, ja myös toimitusjohtajat ovat aiempaa enemmän osallistuneet koulutuksiimme. Markkinoinnin roolin korostuminen on vaatinut myös muutoksia markkinoinnin johtamiseen ja toteutustapoihin. Yhä useampi jäsenemme on vahvistanut omaa markkinointiyksikköään toimiakseen tehokkaammin ja nopeammin. Samaan aikaan yrityksissä etsitään myös kokonaisvaltaisia markkinoinnin kumppaneita toimimaan rinta rinnan oman markkinointiorganisaation kanssa.
Jälkimmäisestä loistavana esimerkkinä on uusi jäsenyrityksemme RD Velho, joka hankki pääsyn kaikkiin koulutuksiimme – omien markkinointi-ihmistensä lisäksi myös ulkoistetulle kumppanilleen. Jatkuvan muutoksen johtaminen on haastavaa, mutta onneksi meillä on käytettävissä ketterän markkinoinnin malli, joka antaa luvan myös kokeilla ja epäonnistua. Tästä saimme marraskuussa loistavan esityksen, kun Kesko ja DNA olivat suunnitelleet lean-markkinoinnista jäsenillemme koulutuksen. Tukea muutoksen toteuttamiseen voi hakea myös oman organisaation ulkopuolelta, ja siksi kävimme tutustumassa Hyper Islandin muutosvalmennukseen Tukholmassa. Saimme siellä uusia ajatuksia myös omaan työhömme.
Muutos koskee siis myös meitä markkinoinnin järjestöjä, joiden pitää sopeutua jäsentemme muuttuneisiin tarpeisiin. Asetimme itsellemme tavoitteeksi muuttua Mainostajien Liitosta markkinoinnin liikkeeksi ja jäsentemme verkostoitumisalustaksi. Muutosta on toteutettu vuoden verran, ja olemme ottamassa viimeisiä isoja askelia muutoksessa. Yksi osa muutosta on MAINOSTAJA -lehden uudistus, jonka toteutamme yhteistyössä Kubo Creative Agencyn ja MARK Suomen Markkinointiliiton kanssa. Jatkossa löydät lehdestä entistä enemmän työkaluja myös omaan työhösi. Luvassa on hyvin erilainen, informatiivisempi lukupaketti – olit sitten markkinoinnin johdossa, toteuttavalla tasolla tai koko organisaation kipparina.
Kun toteutamme muutosta, on hyvä muistaa, että samaan päämäärään voi päästä eri reittejä pitkin, eli pidetään mieli avoimena ja hyödynnetään muutoksessa Mainostajien Liiton vahvaa vertaisverkostoa.
Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Mainostajien Liitto
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.