Kaikki markkinoinnin tekijät tietävät, että ihmisillä on tarve perustella käytännön syillä hankintoja, joiden oikea vaikutin on usein tunnepohjainen. Se mikä saa meidät maksamaan jopa moninkertaisen hinnan brändituotteesta tai palvelusta, on luottamus siihen, että emme ole menettämässä rahaa, vaan saamassa lisää imagoarvoa tai parempaa laatua.
Luottamus onkin mielestäni brändin paras mittari, ja se auttaa ennustamaan yrityksen tulevaisuutta. Luottamuksen psykologia – se miten onnistumme rakentamaan ja säilyttämään luottamuksen – ei synny pelkällä visuaalisella ilmeellä ja mainostoistoilla, luottamus pitää ansaita.
Pieni rosoisuus ilmeessä voi jopa lisätä uskottavuutta, jos yrityksellä on vahva merkitys ja sen henkilöstö seisoo valittujen arvojen takana. Kun peruspilarit ovat kunnossa, saadaan mainonnasta ja viestinnästä enemmän hyötyjä. Silloin yritys ei myöskään ole kriisien armoilla. Toisaalta hyvin hoidettu kriisi todennäköisesti vahvistaa yrityksen arvoa.
Riikka-Maria Lemminki
Marketing Finland
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.