Kuinka paljon säästäisimmekään yrityksissä aikaa ja rahaa, jos viestimme ymmärrettäisiin heti?

Viestien ja kanavien tulva sekä työssä kasvanut aivokuorma on nostanut selkeän viestinnän tarpeen valokeilaan.

Sisältöjen määrä kasvaa räjähdysmäisesti, ja monien työyhteisöjen vuorovaikutuksen pulssi on Teamsiin ja Slackiin kirjoitettavien viestien varassa. TikTokissa ydinviesti on ymmärrettävä sekunneissa.

Yksi kehnosti muotoiltu viesti voi ajaa yrityksen tai henkilön mediakohun keskelle. Onneksi tuoreet barometrituloksemme osoittavat, että yrityspäättäjät tunnistavat selkeän viestinnän yhtenä keskeisempänä viestintätaitona.

Muista nämä, kun viestit kirjallisesti:

  • Viestin sisältö on selkeä ja kohderyhmälleen perusteltu. Ei liian vähän sisältöä, muttei liikaakaan.
  • Viestissä on tavoitetta tukeva, selkeä informaatiorakenne.
  • Viesti on visuaalisesti selkeä. Kärsimätön lukija kykenee silmäilemään olennaisen – usein pienenkin mobiililaitteen ruudulta.
  • Viestin kieli on selkeää. Joskus voi olla tarpeen käyttää jopa selkokieltä, jos kohderyhmä sitä edellyttää.

Vaikka selkeää viestintää pidetään tärkeänä, törmäämme päivittäin epäselviin viesteihin, joita emme ymmärrä tai viesteihin, joita selkeyttämällä asiat sujuisivat entistäkin jouhevammin.

Yksi kehnosti muotoiltu viesti voi ajaa yrityksen tai henkilön mediakohun keskelle

Usein pienelläkin hienosäädöllä voisimme saada nopeampia ja ilahduttavampia palvelutilanteita, sujuvammin eteneviä sisäisiä projekteja ja kokouksia sekä vaikuttavampia sometekstejä ja sähköposteja.

Kaikki yritykset ovat viestiviä yrityksiä

Selkeä puhuja kiinnittää kasvokkaisessa viestinnässä huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Puhe on ymmärrettävää sanatasolla: vastaanottajat ymmärtävät käytettyä kieltä ja termejä.
  • Puheen rytmi ja tietomäärä ovat tasapainossa: puherytmisi on rauhallinen, etkä hukuta vastaanottajia infoähkyyn.
  • Ymmärrystä rakennetaan vuorovaikutuksessa: vastaanottajat ymmärtävät viestiesi ydinasiat ja tietävät, mitä heiltä odotetaan jatkossa. Varmistat vastaanottajien ymmärryksen tason havainnoimalla, kuuntelemalla ja kysymyksillä.
  • Viestintää kehitetään jatkuvasti ja vuorovaikutuksessa: pyydä aktiivisesti palautetta viestinnästäsi ja kehitä tapaasi esiintyä palautteen perusteella.

Jokainen, joka kirjoittaa työssään, hyötyy selkeän viestinnän taidoista. Jokainen yritys, joka tämän oivaltaa, hyötyy sitäkin enemmän. Kaikki yritykset ovat viestiviä yrityksiä, mutta vain taitavat menestyvät.

Rosanna Lyytinen
Viestintä- ja vuorovaikutusvalmentaja
Viestintätoimisto Kaiku

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − 10 =