Korona nosti animaation esille – mutta mikä niissä oikein vetää?

Tämän me jo tiedämmekin. On koko ajan vaikeampaa tavoittaa ja ylläpitää yleisön huomiota digitaalisessa maailmassa.

Selviytyäkseen ja ansaitakseen paikkansa, on tuotettava jotain katsomisen ja jakamisen arvoista. Erilaiset digialustat ja näytöt työntyvät eteemme kaikkialla, jolloin vain laadukkaimmat sisällöt erottuvat joukosta.

Mutta, miksi juuri animaatiot istuvat tähän niin loistavasti?

Ensinnäkin, kun joku alkaa liikkua, siitä tulee heti mukaansatempaava. Toiseksi animaatio mahdollistaa uniikin ja luovan tarinankerronnan, jota eivät sido kuvatun tuotannon rajoitteet. Se onkin yksi syy, miksi kiinnostus juuri animaatioalaan nousi koronan myötä uudelle tasolle. Samalla kun fyysiset kuvaustilanteet piti perua tai lykätä, oli aika etsiä uusia tapoja ja luoda sisältöjä, jotka sisältävät enemmän tietokoneilla tuotettuja komponentteja.

Animaatio jatkaa siitä, mihin sanat jäävät

Animaatio on yhdistelmä tarinankerrontaa, designia, visuaalisuutta ja parhaassa tapauksessa myös ääntä. Saumaton kokonaisuus, jonka avulla brändit voivat kertoa tarinansa ja sitouttaa yleisöä uusilla ja mielenkiintoisilla tavoilla.

Uusien nousevien teknologioiden, kuten virtuaalisen tai lisätyn todellisuuden ansiosta brändeillä on nyt entistä enemmän mahdollisuuksia elää digimaailmassa ja luoda yleisölleen kokemuksia paremman tarinankerronnan kautta.

Liike ja rytmi puhaltavat animaation eloon. Sen avulla voi luoda identiteettejä ja persoonallisuutta, mihin staattiset kuvat eivät pysty. Samalla lopputulos voi olla mitä tahansa 2D animaation, 3D videon, GIFien, somefilttereiden ja stop motionin välillä. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

Animaatio toimii oivallisesti myös silloin, kun tylsästä tai vaikeasta sisällöstä halutaan tehdä tavoittavaa, kiinnostavaa ja mieleenpainuvaa.

Dumb ways to die” on oiva osoitus animaation voimasta. Se on vanha, mutta hyvä esimerkki siitä, miten myös vaikea aihe voi mennä viraaliksi mukana kulkevien hassujen laulujen ja hahmojen siivittämänä.

Animaatioiden maailmassa ei ole koskaan tylsää hetkeä. Siellä mikään ei ole mahdotonta, eivätkä todellisen maailman fyysiset rajoitteet seiso esteenä. Unelmista todella voi tulla totta. Katso vaikka ympärillesi – huomaat, että animaatioita on kaikkialla. Enää niistä tarvitsee tehdä mieleenpainuvia.

Amelie Durez
Animator, Motion designer ja Art director | hasan & partners
Amelie Durez on Suomessa asuva ranskalainen Motion designer, joka on työskennellyt hasan & partnersilla lähes neljä vuotta. Rakastaa ruokaa, Harry Potteria ja kaikkea animoitua. LinkedIn

hasan & partners
hasan & partners on vuonna 1991 perustettu kansainvälisesti tunnustettu ja palkittu luova toimisto. Se on osa Pohjoismaista hasan-ryhmää, johon kuuluvat myös asiakaskeskeisen liiketoiminnan kehittäjä frankly sekä Ruotsissa toimiva luova toimisto Perfect Fools. Ryhmässä työskentelee yhteensä lähes 140 markkinoinnin, brändien ja kokemusten muotoilun sekä viestinnän ja konsultoinnin ammattilaista.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve − three =