Dentsun Anna Salo kertoo kokemuksia uuden kilpailutusohjeen mukaisesta toiminnasta ja pohtii, voisiko kilpailutuksia edelleen keventää ja vähentää.
Viime syksynä Marketing Finland tarttui toimeen ja yhteistyössä Markkinointihankinta-työryhmän kanssa alkoi valmistelemaan alallemme uutta kilpailutusohjetta, jonka tarkoitus on ratkaista raskaat ja kannattavuutta nakertavat ongelmat kilpailutuksessa. Pieneenkin kilpailutukseen osallistuminen on vienyt toimistolta helposti 100 tuntia työtä ja nakertanut kannattavuutta.
Ohje valmistui viime keväänä. Se on erittäin tärkeä asiakkaiden ja toimistojen yhdessä valmistelema näkemys hyvistä kilpailutuskäytännöistä. Pääpointit suorastaan hivelevät kaltaiseni pitkän linjan toimistolaisen sielua.
- Suunnittele kilpailutus reiluksi
- Ajoita oikein
- Rakenna hyvä briiffi
- Kohtele kaikkia samoin
- Perustele päätöksesi
Olemme dentsussa sittemmin osallistuneet jo useampaan kilpailutukseen, jossa on hyödynnetty ohjeistuksen esiin tuomia uudempia käytäntöjä, kuten yhteisiä työpajoja sekä työkalujen ja työtapojen demoja. Intensiivisissä ja inspiroivissa tilaisuuksissa on molemmin puolin päästy aistimaan aitoa tekemisen tapaa ja fiilistä. Huippua!
Voisiko kilpailutuksia edelleen keventää ja vähentää?
Tämän vuoden aikana olen huomannut, että moni asiakas on valmis luopumaan varsinaisesta kilpailutuksesta jopa kokonaan.
Meille on siirtynyt tänä vuonna dentsuun useampi niin sanotusti ”perinteisesti kilpailuttava” asiakas kokonaan ilman kilpailutusta.
Prosessiin on kuulunut esimerkiksi yhteistä workshoppausta, jossa kyvykkyydet ja ihmiset tulevat tutuksi. On luotu demoja tai testiprojekteja ja lopuksi toki käyty myös kinkkisiä hintaneuvottelujakin.
Jos yhteinen sävel tuntuu löytyvän jo alkumetreillä ja testiprojektit tiimin kanssa sujuvat, kokemukseni mukaan on asiakkaallekin helpompi tie edetä ilman raskasta ja aikaa vievää kilpailutusta.
Kun markkinoija valitsee toimistoa, hän ei lopulta valitse yhtä ideaa, konseptia tai suunnitelmaa vaan pitkäaikaisen kumppanin eli tiimin työkavereita, joiden kanssa oppia ja kehittää.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.