Jos haluat mennä nopeasti, mene yksin. Jos haluat mennä kauas, mene yhdessä

Kouvolan Lakritsi

Yhteisöllisyydellä on parhaimmillaan valtava voima. Sen ovat tänä keväänä todistaneet Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi ja ukrainalaiset.

Lisäksi yhteisöllisyyden ylivoimaa ovat ympäri maailmaa vahvistaneet kaikki ukrainalaisten auttamiseen osallistuneet ihmiset. Kriisi on tuonut meitä lähemmäs toisiamme ja saanut puhaltamaan yhteen hiileen jaetun tavoitteen edessä: me haluamme auttaa.

 Myös moni yritys on kokenut tärkeäksi tarjota tukeaan ja apuaan hädässä oleville ukrainaisille. Kouvolan Lakritsi reagoi kriisiin ensimmäisten yritysten joukossa lahjoittamalla Unicefin kautta 100 prosenttia verkkokauppamyynnistään 2.–6.3.2022 välisenä aikana sodasta kärsiville lapsille ja perheille.

Keräysaikana Kouvolan Lakritsin verkkokaupan kautta tehtiin yhteensä 4994 tilausta ja lahjoitussumma kasvoi peräti 126 004,14 euroon. Kouvolalainen makeistehdas lahjoitti summan kokonaisuudessaan Unicefille maksaen itse materiaali- ja palkkakulut.

Olemme toki aina tienneet, että suomalaiset ovat hyviä tyyppejä, mutta tämä auttamishalu yllätti meidät silti täysin. Toivottavasti saimme houkuteltua mukaan myös sen ihmisen, joka ei välttämättä muuten olisi lähtenyt lahjoittamaan”, pohtii Kouvolan Lakritsin toimitusjohtaja Timo Nisula.

Kouvolan Lakritsi
Muun muassa Kouvolan Lakritsin mainostoimistokumppani Avidly kävi tehtaalla auttamassa lakritsien pakkaamisessa. Kuva: Ville Juurikkala.

Hädässä ystävä tunnetaan

Keräyskampanja ukrainalaisten lasten ja perheiden hyväksi toteutettiin Kouvolan Lakritsin somekanavia, blogia ja mediatiedotetta hyödyntäen. Ihmiset huomasivat matalan kynnyksen auttamiskanavan, osallistuivat ostamalla ja kehottivat ystävänsäkin mukaan. Tieto keräyksestä levisi täysin orgaanisesti: pelkästään Facebookissa keräyspostauksia jaettiin yli 1500 kertaa. Näin syntyi itseään ruokkiva hyvän kehä, jolla apua saatiin kerättyä sitä eniten tarvitseville. Kouvolan Lakritsin somekanavilla tavoitettiinkin lopulta yli 500 000 ihmistä, ja muun muassa MarkkinointiUutiset, Kouvolan Sanomat sekä Stara tekivät jutun keräyksestä.

Myös Kouvolan Lakritsin kumppani Posti ilmoittautui auttamistalkoisiin mukaan.

Myös Kouvolan Lakritsin kumppani Posti ilmoittautui auttamistalkoisiin mukaan. Heidän kauttaan Unicefille lähti reilun 126 000 euron lisäksi vielä keräyksen postimaksujen suuruinen 25 000 euron lahjoitus. Posti tarjosi apuaan myös hoitamalla veloituksetta keräyksen logistiikan. Lisäksi muutama yritys tarjosi käsiään avuksi Kouvolan Lakritsin tehtaalle tilausten pakkaukseen. Tästä oli merkittävä apu tilaussuman purussa.

“Kriisien keskellä yhteistyöllä ja yhteisöllisyydellä on suuri voima. Kun toimitaan yhdessä yhteisen tavoitteen eteen, voidaan saavuttaa suuria ja merkittäviä asioita. Tämä keräys on erinomainen esimerkki siitä. Meillä Kouvolan Lakritsilla vahva yhteisöllisyys on aina ollut osa yrityksen arvoja,” sanoo Kouvolan Lakritsin Happiness Chief Officer Jari Hautala.

Elina Jussila
Senior Content Specialist, Avidly

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 × three =