… ja Val Kilmer

Heat – ajojahti saapui ensi-iltaan vuonna 1995. Elokuvan trailerissa lueteltiin pääosien esittäjät saavutuksineen: “Oscar-voittaja Al Pacino… Oscar-voittaja Robert de Niro… ja… Val Kilmer”.

Val Kilmer oli tuolloin kiistatta uransa huipulla, olihan hän vain muutamaa vuotta aiemmin tähdittänyt Doors-elokuvaa itse Jim Morrisonina. Tästä huolimatta hänen nimensä listaaminen trailerissa kahden Oscar-voittajan jälkeen ilman mainintaa Oscar-voitosta sai Kilmerin kuulostamaan lähes kesäteatterilaiselta.

Oscar-voiton – jo pelkän ehdokkuudenkin – arvo elokuvateollisuudessa on päivänselvä. Kaikki alalla haluavat työskennellä Oscar-voittajan ohjauksessa tai kuvaamana ja Oscar-voittajan pääosittamassa tai tuottamassa elokuvassa. Elokuvien markkinoijatkin tietävät, että kun listaa tekijöiden aiemmin voittamia palkintoja, ryntäävät katsojat todennäköisemmin lippuluukuille.

Markkinointi on toimialana monessa samankaltainen kuin elokuvateollisuus. Kummassakin pyritään puhuttelemaan massoja, yllättämään, herättämään tunteita ja synnyttämään oivalluksia, usein vieläpä tarinankerronnan avulla. Lisäksi kumpaisessakin terävä luova idea etevien ihmisten toteuttamana menestyy paremmin kuin keskinkertainen idea massiivisella budjetilla tuotettuna. Toki terävä idea oikeissa käsissä ja massiivisella budjetilla ryyditettynä saavuttaa tavoitteet useimmiten vieläkin paremmin.

Elokuvia ja markkinointia yhdistää sekin, ettei kumpaakaan tehdä palkintojen voittamisen takia.

Elokuvilla luodaan katsojille elämyksiä ja viestitään tekijöidensä sanomaa, markkinoinnilla autetaan markkinoijaa menestymään ja viestitään tämän sanomaa. Ja kun näissä tavoitteissa onnistutaan, tuppaavat ne palkinnotkin seuraamaan perästä.

Elokuvia ja markkinointia yhdistää sekin, ettei kumpaakaan tehdä palkintojen voittamisen takia.

Kuten Oscarit elokuvateollisuudelle, ovat Cannes Lionsin kaltaiset kilpailut markkinointialalle tärkeitä. Ne näyttävät, keiden kanssa toimimalla syntyy ainutlaatuista työnjälkeä ja pystyy ylittämään itsensä. Näin ne auttavat alan kunnianhimoisimpia ja nälkäisimpiä toimijoita markkinoijista mainostoimistolaisiin valitsemaan, missä porukassa kannattaa työskennellä.

Kilpailut myös osoittavat, mihin toimiala ja koko maailma ovat menossa. Usein voittajatyöt – niin Oscareissa kuin Cannesissakin – toimivat esikuvina ja inspiraatioina alan tuleville menestystöille. Siksi jokaisen elokuvateollisuudessa ja markkinoinnissa työskentelevän pitäisi seurata intohimoisesti alansa kilpailuja.

Tekijöille näihin kinkereihin osallistuminen on lahjomaton tapa saada arvio siitä, mikä oman työn taso on maailman parhaimmistoon verrattuna. Se, mitä Frank Sinatra lauloi New Yorkista, pätee elokuvateollisuudessa Oscareihin ja markkinoinnissa Cannesiin – “If you can make it there, you’ll make it anywhere”. Ja jo pelkkä osallistumispäätös viestii, että rima on kansainvälisellä huipputasolla, onnistuttiin sitä sillä kertaa ylittämään tai ei.

Ei käy kieltäminen, etteikö etenkin maailmalla olisi mainostoimistoja, joita kisasokeus toisinaan ajaa unohtamaan markkinoinnin perimmäisen päämäärän, asiakkaan menestyksen. Tämä ei kuitenkaan ole syy laiminlyödä kilpailuihin osallistumista tai kieltää niiden merkitystä alan kehittämiselle. Ja kokemus on osoittanut, että viimeistään sen jälkeen, kun on ensimmäisen kerran vuollut kultaa, oppii todella arvostamaan kilpailuja. Tai kuten Val Kilmer asian ilmaisi: “I can safely say that no one who has ever won an Oscar didn’t want to win an Oscar.”

 Ville Ohtonen on naiivi optimisti, paatunut innostuja ja ammatiltaan Bob the Robotin vastaava luova johtaja. Vuosien saatossa 17 Villen asiakasyritystä on palkittu alan kilpailuissa meillä ja maailmalla. LinkedIn

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 4-2022 -lehdessä.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

16 − nine =