Brändi tuntuu sydämessä ja saa virtaa viestinnästä

Katariina Tenhunen

Oi brändi, tuo niin monia tunteita ja mielipiteitä herättävä sana! Ei ole yllätys, että brändiin liittyvät pohdinnat nousivat vahvasti esille myös barometritutkimuksessa, jossa yhdessä viestintätoimisto Kaiun kanssa selvitimme viestinnän strategista asemaa suomalaisissa eturivin yrityksissä – tyypillisesti yli 100 miljoonan euron liikevaihdon organisaatioissa.

Brändin yhteydessä barometritutkimukseemme osallistuneet johtajat puhuivat paljon tunnettuudesta ja mielikuvista. Näitä myös peilattiin mielenkiinnolla muihin: millaisia mielikuvia meihin liitetään ja miten erottaudumme (jos lainkaan)? Miksi juuri meidät valitaan tai ei valita?

Vahvan brändin merkitys yrityksen kilpailukyvylle on kiistaton, ja sen arvo on vain kasvanut digitalisaation muuttaessa kilpailuasetelmia. Tutkimuksen vastaajat korostivat sitä, miten parhaimmillaan strategia, brändi ja viestintä kulkevat jouhevasti käsi kädessä sekä vahvistavat toinen toisiaan.

Vain harva tutkii sisäistä brändimielikuvaa

Brändi syntyy ihmisten mielissä. Jos ei sitä kokemuksena ja tunteena lunasteta, ollaan pian vaikeuksissa. Brändinrakennus on aina vuorovaikutusta, ja sitä se tulee olemaan yhä enemmän jatkossa.

Asiakaskokemus on brändin keskeinen rakennuspalikka. Huono asiakaskokemus vie brändiltä voimaa ja horjuttaa luottamusta. Vahva tunteita herättävä brändi selviää vaikeista ajoista paremmin.

Päättäjät kokevat, että brändityössä keskitytään paljon ulkoiseen mielikuvaan. Yhtä tärkeää on muistaa, että myös työntekijäkokemuksen kautta rakennetaan brändiä.

Sisäinen brändimielikuva kertoo siitä, mitä haluamme olla, mihin uskomme ja mitä kohti pyrimme.

Jos ulkoinen ja sisäinen brändi ovat ristiriidassa, seuraa väistämättä vaikeuksia. Jos elämme organisaation sisällä toista todellisuutta kuin miltä näytämme ulospäin, syntyy ristiriita, jonka ylläpitäminen on todella työlästä ja kallista. Tämä heijastuu myös työnantajamielikuvaan, oikeanlaisten osaajien rekrytointiin ja heidän sitoutumiseensa.

Brändinrakennuksessa kannattaa siis panostaa myös omaan henkilöstöön. Sisäinen brändimielikuva kertoo siitä, mitä haluamme olla, mihin uskomme ja mitä kohti pyrimme. Sisäistä brändimielikuvaa tutkii toistaiseksi vain harva.

Älä siis enää oleta, vaan kysy ja selvitä. Voit saada yllättävän tuuppauksen kohti kilpailuetua.

Katariina Tenhunen
toimitusjohtaja
tutkimustoimisto Vastakaiku

Kirjoitus on osa blogisarjaa, jossa käsitellään viestintätoimisto Kaiun ja tutkimustoimisto Vastakaiun Yrityspäättäjien viestintäbarometri -tutkimuksen tuloksia.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × two =