Amazon-markkinoinnissa ei kannata unohtaa markkinapaikan ulkopuolisia kanavia 

Amazon tarjoaa useita tapoja hankkia liikennettä tuotteillesi, markkinoida brändiäsi ja parantaa konversiota.

Jos mietit myös itse tapoja lisätä kävijöitä Amazon-tuotesivuillesi ja siten kasvattaa myyntiä, tämä blogikirjoitus on sinua varten!

Olen aiemmin Marketing Finlandin webinaarissa kertonut Amazonin tarjoamista eri mainonnan muodoista, kenelle ne ovat sopivia ja mitä tarkoitusta varten, nimen omaan Amazon markkinapaikan sisällä tehtävään mainontaan. Olit sitten osallistunut webinaariin tai et ole siihen päässyt mukaan, niin tämä kirjoitus antaa näkemystä muista kanavista. Amazonin ulkopuolinen liikenne yhdessä Amazonin omien mainonnan työkalujen kanssa antaa sinulle combon, jolla voit menestyä kilpailijoitasi vastaan.

Mitä on Amazon-myyjien ulkoinen liikenne?

Yksinkertaisesti sanottuna Amazonin tapauksessa ulkoinen liikenne on mitä tahansa liikennettä, joka tulee mistä tahansa muualta kuin Amazonin markkinapaikalta kuten hakutuloksista, mainoksista ja tuotesivuilta. Ulkoinen liikenne voi tulla eri lähteistä, kuten sähköpostista, sosiaalisen median kanavista, kuten esimerkiksi Facebookista tai Instagramista, omasta verkkosivustosta, hakukoneista kuten Google, videosisällöistä kuten YouTube tai TikTok. Voit myös oman budjettisi mukaan käyttää ei-digitaalisia kanavia, kuten printtimainontaa tai paikalliseen markkinaan hyvin suunniteltua TV- tai radiokampanjaa. Suomesta löytyy hyviä kumppaneita jotka voivat auttaa laajemman mainosbudjetin rahoittamisessa. Seuraavana kuitenkin ajatus Facebookin ja Instagramin käytöstä.

Ohjaa Amazoniin liikennettä Facebookista ja Instagramista

Mainonnan ja mainosten kohdistuksen puhtaan tehon ansiosta Facebook ja Instagram -combo on Googlen jälkeen toiseksi suurin. Facebook ja Instagram ovat onnistuneesti keränneet (ja keräävät edelleen) miljardien käyttäjien tiedot ympäri maailmaa. Niiden data kertoo, missä joku syntyi, mitä koulua hän kävi, mikä oli hänen ensimmäinen työpaikkansa, onko heillä lemmikkejä, mistä he ovat kiinnostuneita, mitkä ovat hänen suosikkibrändinsä ja jopa missä ja miten he haluavat viettää aikaa. Näistä kanavista saat mainonnan kohdistettua esimerkiksi demografiodien mukaan, joka ei onnistu Amazonin sisäisessä mainonnassa.

Facebookin ja Instagramin kohdennukset voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteesi mainonnassa ja tuoreen ulkoisen liikenteen ohjaamisessa Amazon-storeesi tai suoraan tuotesivullesi. Amazonin ulkopuolinen liikenne kasvattaa myös orgaanista näkyvyyttäsi Amazonissa. Algoritmi tunnistaa liikenteen määrän ja kohottaa asemaasi hakutuloksissa. Suurin etu on ehdottomasti se, että voit kohdistaa mainoksesi erittäin tarkasti.

Testaa, testaa ja testaa

Yksi huomioitava asia Amazonin oman mainonnan, Facebookin ja Instagramin käytössä on, että alustat muuttavat jatkuvasti algoritmejaan, sekä se, että kuluttajat muuttavat omaa käyttäytymistään. Tämän lisäksi kolme maailman suurinta mainosalustaa Google, Facebook ja Amazon ovat olleet otsikoissa hakkerointien, vuotojen ja kaikenlaisten yksityisten käyttäjätietojen takia. Tämän kritiikin seurauksena kaikki kolme pyrkivät rakentamaan mainontansa uudelleen niin, että se olisi vähemmän käyttäjätietoja keräävää. Tämä on hyvä uutinen käyttäjille, mutta ei niin hyvä uutinen mainostajille. Joka tapauksessa kaikilla on edelleen paljon hyödyllistä käyttäjätietoa, joka on lakien ja asetusten mukaista sekä edelleen hyödynnettävissä.

Jatkuvasti muuttuvien algoritmien vuoksi sinun on kuitenkin testattava mainoksiasi jatkuvasti. Joskus saatat julkaista mainoksen ja se toimii niin hyvin, että haluat kokeilla sitä uudelleen, mutta puf, taika on poissa. On hyvä idea kokeilla uusia mainostekstejä, kokeilla videoita kuvien sijaan, kokeilla uutta yleisökohdistusta ja jatkuvasti muuttaa ja testata mainostesi pieniä yksityiskohtia nähdäksesi, mikä tuottaa eniten tuloksia. Eli testaa, testaa ja testaa.

Pasi Bruun on Amazoniin erikoistuneen palvelutoimisto Retime Oy:n toinen perustajista sekä yhtiön liiketoimintajohtaja.
LinkedIn

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen − six =