Vastuullisuus kirittää elintarvikeyrityksiä 

Yhä useampi suomalainen elintarvikeyritys lisää kasvipohjaisten tuotteidensa valikoimaa, kehittää ympäristöystävällisiä pakkauksia ja viilaa tuotantoprosessiaan säästääkseen vettä ja energiaa.    

Yritysvastuu 2018 –tutkimuksen mukaan vastuullisesti tuotettujen tuotteiden ja palvelujen kysyntä kasvaa vuosi vuodelta ja lisää yritysten kannattavuutta. Jo yli 70 prosenttia tutkimukseen vastanneista yrityksistä teki hankintoja ottaen huomioon vastuullisuuden. Oman toiminnan kattava eettinen toimintaohjeisto oli 85 prosentilla tutkimukseen osallistuneista yrityksistä. Osa yrityksistä on laatinut ohjeiston myös alihankkijoilleen. 

Kotimainen elintarviketeollisuus on jo pitkään tehnyt tiivistä yhteistyötä raaka-aineen tuottajien kanssa, jotta tuotantoketjuista saadaan vastuullisia ja läpinäkyviä. Monet yritykset lisäävät lähivuosina kasvisten määrää tuotteissaan. Samaan aikaan sokerin, suolan ja kovien rasvojen määrää karsitaan. Yritykset myös innovoivat uudenlaisia tapoja tuottaa energiaa ja kierrättää raaka-aineita. Yritykset tekevät myös elintarviketurvallisuuden, laadun, ympäristötyön ja vastuullisuuden auditointia 

Tässä MAINOSTAJA-lehden 1-2019 jutussa omista vastuullisuusteoistaan kertovat Apetit, Saarioinen ja Hesburger. 

 

 Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Sanna Väisänen, Apetit

Mitä pidätte yrityksen tärkeimpinä vastuullisuustekoina? 

Kasvis- ja öljytuotteistaan tunnetulla Apetitilla on noin sata kotimaista sopimusviljelijää. Apetitin Vastuuviljely-menetelmällä kehitetään kestävää avomaakasvisten viljelyä, pyritään vähentämään kasvinsuojeluaineiden käyttöä ja tehostamaan luomuviljelyä. Olemme esimerkiksi ottaneet käyttöön tuholaisten, kuten porkkanakempin, torjuntaan verkkoja.    

Mitä konkreettisia tuloksia olette saavuttaneet? 

Kehitämme jatkuvasti tuotteita, jotka tekevät kasvisten käytöstä entistä helpompaa kuluttajille sekä ammattikeittiöille. Olemme tuoneet markkinoille ennätystahtiin maukkaita, ilmastovaikutukseltaan pieniä kasvipohjaisia tuotteita. Yksi syksyn uutuustuotteistamme oli myös hoitokalastetusta kotimaisesta järvikalasta valmistettu pihvi. 

Minkälaisia visioita teillä on lähivuosille? 

Apetit on tehnyt seitsemän ravitsemussitoumusta, joiden pohjalta kehitämme tuotevalikoimaa vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteena on esimerkiksi kasvisten käytön lisääminen ja helpottaminen sekä sokerin ja kovien rasvojen vähentäminen. Kehitämme myös uusia pakkausvaihtoehtoja ja keräämme systemaattisesti tietoa omien ympäristövaikutuksiemme vähentämiseksi.  

 

 Viestintäpäällikkö Heini Santos, Hesburger

Mitä pidätte yrityksen tärkeimpinä vastuullisuustekoina? 

Vastuullisuus on kokonaisuus, joka syntyy ihmisten ja ympäristön huomioimisesta arjessa ja siitä kumpuavista teoista. Pienennämme esimerkiksi hiilijalanjälkeämme monin eri tavoin, minkä lisäksi hyvitämme kolmen tuotteemme jalanjäljen kokonaan. Hyvitys vastasi vuoden 2017 loppuun mennessä 60?000 istutettua ja 88?000 pelastettua puuta.  

Mitä konkreettisia tuloksia olette saaneet aikaan? 

Käytämme tuulisähköä, asennamme aurinkopaneeleja, säästämme vettä ja tarjoamme sähköautojen latauspisteitä.  Käytämme kotimaisia raaka-aineita, kierrätämme paistorasvan biopolttoaineeksi ja teemme työvaatteet kierrätysmateriaalista. Kaarinaan valmistuu tänä vuonna oma kasviproteiinitehdas sekä Suomen mittakaavassa suuri aurinkosähkövoimala.  

Minkälaisia visioita teillä on lähivuosille? 

Haluamme olla alan paras työpaikkaKehitämme ja vähennämme jatkossakin pakkauksia ja hyödynnämme biohajoavia materiaaleja. Luovumme tänä vuonna muovipilleistä. Käytämme viimeistään vuodesta 2021 alkaen majoneesin tekoon vain lattia- tai luomukanaloiden munia. Tuemme edelleen koululaisten liikuntaa kotimaassa ja rahoitamme Bangladeshissa sijaitsevan Joy&Hopeslummikoulun toimintaa  

 

 Laatu- ja vastuullisuusjohtaja Anneli Hautaniemi, Saarioinen

Mitä pidätte Saarioisen tärkeimpinä vastuullisuustekoina? 

SMETA-vastuullisuusauditointi on toteutettu Saarioisilla jo kaksi kertaa. Auditoinnissa on arvioitu Saarioisten työturvallisuus- ja työterveysasioita, työoloja ja ympäristöasioita sekä yleisiä liike-elämän toimintatapoja. Syksystä 2015 olemme käyttäneet kaikissa tuotteissamme jodioitua suolaa. Viime vuosina olemme kehittäneet paljon Sydänmerkki-tuotteita ja kasvistuotteita. 

Mitä konkreettisia tuloksia olette saaneet aikaan? 

Yli 80 prosenttia pakkauksistamme on materiaaliltaan kierrätettäviä ja loput voi hyödyntää energiantuotannossa. Saamme merkittäviä energiasäästöjä muun muassa lämmön talteenotosta. Toimenpiteidemme ansiosta henkilöstön tuki- ja liikuntaelinvaivoista aiheutuvat sairauspoissaolot ovat vähentyneet viidenneksellä.  

Minkälaisia visioita teillä on lähivuosille? 

Jatkamme energiatehokkuuden kehittämistä ja vähennämme päästöjä. Sahalahden tehtaalla on kerätty muovijätettä vuodesta 2017, ja toiminta laajenee muille tuotantopaikkakunnille. Tunnemme toimitusketjumme toimittajat. Auditoimme jatkossakin raaka-ainetoimittajia, joiden toiminnassa on mahdollisia riskikohtia esimerkiksi tuoteturvallisuudessa, laadussa tai vastuullisuudessa.  

 

Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen 

 

 

Voit jakaa uutisia ja blogikirjoituksia verkostollesi otsikon alla olevista painikkeista.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − seven =