Vaikuttavaa markkinointia – kohtuullisin kustannuksin

Markkinoinnin vakiosanastoon on uinut termi ”vaikuttajamarkkinointi”. Mutta ainahan markkinoinnin tavoitteena on ollut vaikuttaminen, onko tässä jotain uutta?

– No, markkinathan ovat muuttumassa. Esimerkiksi Helsingin Sanomien etusivu tuo mainospaikkana yritykselle hyvin näkyvyyttä, mutta myös maksaa paljon, vastaa tutkimusmatkailija, seikkailija ja valokuvaaja Patrick ”Pata” Degerman.

Degerman on yksi kansainvälisen matkahakusivusto Momondon vaikuttajista. Yritys kokosi maaliskuussa satapäisen joukon bloggaajia, tubettajia ja instagrammaajia Helsingin Ruoholahteen.

– Kun lähdin viime reissulle Etelämantereelle, julkaisimme sieltä verkossa kuvia ja tarinoita. Niitä klikkasi hiukan vajaat 30 miljoonaa yksittäistä henkilöä, koska he pitivät sisältöä niin mielenkiintoisena, Degerman kertoo. Hän uskoo, että jatkossa mainokset ovat miltei poikkeuksetta aitoja tarinoita videon, tekstin tai kuvan muodossa. Video on ehdottomasti väylä tulevaisuuteen.

– Video on usein lyömätön väline, koska nykynuoret eivät enää juurikaan lue. He katsovat videoita, koska se on niin paljon helpompaa, Pata Degerman arvioi.

 

Yritys valitsee itse ne vaikuttajat, joiden kanssa se haluaa tehdä yhteistyötä. Yhteistyöstä tulee kertoa selvästi vaikuttajien tuottamissa sisällöissä. Kaikki osapuolet sitoutuvat kertomaan omille yleisöilleen, asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen, että kyse on sisältömarkkinoinnista.

 

Teksti ja kuva: Marja-Liisa Kinturi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.