Erityinen opiskelijaprojekti: miten saada seuraava sukupolvi kiinnostumaan lottien perinteestä?
Krea on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Kreassa opiskellaan aitojen asiakasprojektien parissa ja viimeisin yhteistyö tehtiin Lotta Svärd Säätiön kanssa.
Lotta Svärd Säätiön haaste
Lotta Svärd Säätiön tehtävänä on huolehtia jäljellä olevista sota-aikana toimineista lotista ja ylläpitää heidän perintöään. Säätiö tekee yhteistyötä useiden tahojen kanssa, joissa edistetään mm. lasten ja nuorten tai kriisin kohdanneiden hyvinvointia.
Säätiö on luvannut lotille siirtää heidän arvokasta perintöään nuorille, jotta myös seuraava sukupolvi osaisi toimia neuvokkaasti ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa välitetään ja autetaan toisia. Lottuus on asenne, ikään ja sukupuoleen katsomatta, mutta mitä lottuus tarkoittaa tämän päivän nuorelle?
Nuorten kiinnostuksen herättäminen ja perinnön siirto
Luova toimisto Krea sai kiinnostavan mutta myös kinkkisen toimeksiannon Lotta Svärd Säätiöltä: miten herättää nuorten kiinnostus lottia kohtaan ja lisätä ymmärrystä lotta-aatteesta? Opiskelijoiden tehtävänä oli ensin selvittää, ovatko nuoret kuulleet lotista ja jos, niin millainen mielikuva heillä on lottien toiminnasta ennen ja nyt.
Toimeksiantoa varten haastateltiin yläkoululaisia, lukiolaisia, toisen asteen opiskelijoita, ammattikorkeakoululaisia, yliopiston opiskelijoita ja työssäkäyviä. Samalla testattiin resonoivatko lottien arvot nuorten omien arvojen kanssa.
Tämän ajan Lotta syntyy tekoälyllä
Luova toimisto Krean valmentajien sparraamina opiskelijat kehittivät kohderyhmäkohtaisia ehdotuksia, joilla lotta-perinnettä voitaisiin tuoda kiinnostavasti esille tämän päivän nuorten elämässä. Tärkeinä tekijöinä ratkaisuissa oli huomioida se, että saadakseen nuoret kiinnostumaan lotista, oli tekojen ja sisältöjen oltava siellä missä nuoretkin.
Tämä tarkoitti muun muassa TikTok-kanavan perustamista ja lotta-sanoman viemistä sinne, missä nuoret viettävät aikaa. Visuaalisuus ja videot korostuivat nuorten tavoittamisessa. Vanhat mustavalkokuvat korvasi tekoälyllä tuotettu moderni lotta, jonka katseesta heijastuu lotille tyypillinen tekemisen asenne.
Ideasta tuotantoon
Kohderyhmäymmärrykseen pohjautuen projekti jatkui videosarjan suunnittelulla ja tuotannolla. Videokonseptissa nuoret ja lotat kohtaavat ja vaihtavat ajatuksia. Käsikirjoitusten suunnittelussa huomioitiin erityisesti TikTok-trendit.
Kuvaukset järjestettiin Tuusulassa Lottamuseolla. Mukaan saatiin neljä lottana tai pikkulottana toiminutta pirteää rouvaa; Sisko Helena Lahtela, Kaija Uuksulainen, Senni Sopanen ja Elisabeth Rehn. Toimeksiantaja oli ilahtunut kuvauspäivän tunnelmasta ja sukupolvet ylittävästä huumorista.
Lopulliset tuotokset
Krea tuotti asiakkaalle useita videoita, niille julkaisusuunnitelman ja somemarkkinoinnin materiaalit. Konkreettisen tekemisen lisäksi iso ilonaihe oli merkityksellisyyden tunne koko projektin ajan. Opiskelijat kokivat lottien hengen ja nykytoiminnan tärkeäksi sekä arvokkaaksi. Ikäihmisten kanssa työskentely oli paitsi erilaista myös todella palkitsevaa. Positiivinen palaute asiakkaalta antaa krealaisille hyvät eväät kohti työelämää.
”Yhteistyö krealaisten kanssa on sujunut aivan kuten minkä tahansa hyvän mainostoimistotiimin kanssa. Nuoret kuuntelevat, kysyvät ja aidosti pyrkivät sisäistämään asiamme. Yllätyimme siitä, kuinka laadukasta työnjälki oli. En usko, että olisimme voineet ”oikeasta” mainostoimistosta saada parempaa tuotosta”, Susan Mykrä toteaa.
Kirjoittajat: Hanna Tattari ja Jenni Brisk
Kuva: Henri Perttula, Luova toimisto Krean opiskelija
Artikkeli on julkaistu MRKTNG 4-2023 -lehdessä.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.