Laadukkaita äänentoistolaitteita valmistavan Genelecin yrityskulttuurissa kohtaavat kansainvälisyys ja paikallisuus sulassa sovussa. Henkilöstön diversiteetti on tärkeä osa yrityksen innovaatiotoimintaa.
Genelecin Iisalmen ympäristöön keskittynyt tuotekehitys ja tuotantolaitos vahvistavat alueen vetovoimaa ja työllistävät lukuisia paikallisia yrityksiä.
Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian sanoo, että innovaatioiden kehittämisen kannalta on erittäin tärkeää, että yrityksessä vaikuttaa mahdollisimman paljon erilaisia osaajia, jotka lähestyvät asioita eri näkökulmista ja havaitsevat erilaisia oivalluksia.
”Diversiteetti on tärkeä elementti innovaatioprosessissa. Kun mukana on asiantuntijoita erilaisista lähtökohdista, syntyy näkökulmista vuoropuhelun kautta synteesi, mikä synnyttää uusia asioita”, Naghian kuvailee.
Hän kertoo olleensa yllättynyt, kun hän siirtyi vuonna 2005 Nokian matkapuhelinjärjestelmien kehittäjän tehtävistä Genelecin tuotekehitysjohtajaksi.
”Olin tottunut työskentelemään kansainvälisessä työyhteisössä ja olin huolissani, millainen työkulttuuri Iisalmessa sijaitsevassa pk-yrityksessä olisi. Huoleni oli turha. Genelec oli jopa kansainvälisempi kuin Nokia! Tunsin oloni kotoisaksi”, Naghian sanoo.
Ennakkohuoli on ymmärrettävä, sillä Genelec oli elinkaarensa alkuvaiheessa kaiutinbrändinä huomattavasti tunnetumpi kansainvälisillä areenoilla kuin kotimaassaan Suomessa. Yhtiön studio- ja tarkkailukaiuttimia suosivat ammattilaiset, jotka levittivät sanaa teknisesti ainutlaatuisesta tuoteperheestä eteenpäin. Kun tuotevalikoima laajentui ammattikäyttöön tarkoitetuista studiokaiuttimista myös kuluttaja- ja asennustuotteisiin, vahvisti brändi asemiaan myös kotimaassa.
Usko, innostus, rehellisyys, kunnioitus ja oikeudenmukaisuus toiminnan pilareina
Viimeiset 10 vuotta Genelecin toimitusjohtajana toiminut Naghian toteaa, että yrityksen toiminnassa huokuu sen perustajien Ilpo Martikaisen ja Topi Partasen maailmankuva, jossa korostuu intohimo tarjota asiakkaille mahdollisimman laadukas äänentoisto, tuottaa tarkkailu- ja studiokaiuttimia kestävän kehityksen hengessä, pitää yllä hyvää työyhteisön henkeä ja huolehtia yrityksen tulevaisuudesta.
”Genelecin arvot eli usko, innostus, rehellisyys, kunnioitus ja oikeudenmukaisuus ovat vahvasti läsnä yrityksen toimintakulttuurissa”, Naghian sanoo.
Kestävä kehitys yhtä tärkeää kuin äänen laatu ja kannattavuus
Vaikka viime vuosina on alettu keskustella vilkkaasti yritysten sosiaalisesta vastuusta, ei toiminta ole vielä valtavasti muuttunut Naghianin mukaan.
”Enemmän pitäisi tuoda esiin sitä, miten sosiaalinen vastuu kytkeytyy yritysten liikeideaan ja filosofiaan”, hän sanoo.
Genelecissä vastuullisuusnäkökulma on hänen mukaansa ollut alusta alkaen yrityksen toiminnan ydintä eikä mikään erillinen saareke.
”Yrityksen perustajien suhde luontoon ja yhteiskuntaan heijastuu yrityksen liikeideassa. Tuotteita on tehty alusta alkaen kestävän kehityksen periaatteella. 40 vuotta sitten valmistuneet kaiuttimet ovat edelleen käyttökelpoisia ja niihin on saatavilla varaosia. Muotoilu on integroitu osaksi brändin innovatiivisuutta. Muotoilu palvelee akustiikkaa eikä ole pelkästään hienon näköinen. Materiaaleina käytetään kierrätettävää alumiinia”, hän sanoo.
Jo vuonna 2008 Genelec paalutti strategiassaan, että kestävän kehityksen periaatteet ovat yrityksen liiketoiminnalle yhtä tärkeä tekijä kuin äänen laatu ja kannattavuus.
Paikallisuus on myös sosiaalista vastuuta
Tuotekehityksen ja tuotannon keskittäminen Iisalmeen tarkoittaa Genelecille arvovalintaa.
”Genelec on omalla alallaan kansainvälisessä vertailussa harvinainen yritys, sillä sen kaikki tuotekehitys ja tuotanto piirilevyn ladonnasta lähtien tehdään länsimaassa. Monet neuvoivat meitä jo 15 vuotta sitten, että meidän on pakko siirtää tuotanto halpatuotantomaihin. Teimme periaatepäätöksen, että tuotteet tehdään siellä, missä ihmisillä on hyvä olla ja elää. Suomi on toimiva ja turvallinen, oikeudenmukainen yhteiskunta, jossa Genelec haluaa vaikuttaa työnantajana”, hän sanoo.
Genelec työllistää tällä hetkellä 260 huippuosaajaa useista eri maista. Genelec työllistää välillisesti satoja paikallisia yrityksiä ja kansainvälisesti jopa tuhansia ihmisiä välillisesti.
”Kriittisten komponenttien osalta teemme kiinteästi yhteistyötä 200 kilometrin säteellä tehtaastamme sijaitsevien paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa, aina kun se on mahdollista. Hintatekijän sijasta arvostamme ennen kaikkea pitkäjänteistä sitoutumista yhteistyöhön ja halua kehittää yhdessä innovaatioita”, hän sanoo.
Kilpailu hyvistä tekijöistä on kova
Genelec rekrytoi jatkuvasti lisää uusia työntekijöitä.
”Olemme kiinnostuneet ennen kaikkea osaajista, jotka voivat tuoda jotain lisää yrityskulttuurimme ja haastaa nykyiset toimintatapamme”, Naghian sanoo.
Hänen mielestään yritykset rekrytoivat liian usein työntekijöitä, jotka mukautuvat nopeasti yrityksen nykyiseen tapaan toimia, ovat samanhenkisiä kuin olemassa oleva henkilöstö, eivätkä kyseenalaista toimintatapoja.
”Kun yrityksessä on liikaa samalla tavalla ajattelevia ihmisiä, on se myrkkyä diversiteetille ja innovaatioille”, hän sanoo.
Kilpailu hyvistä tekijöistä on kova, sillä Genelec hakee usein samoja osaajia kuin kansainväliset myös muilla aloilla toimivat yritykset kuten matkapuhelinvalmistajat.
”Äänentoistolaitteemme ovat kuin tietokoneita. Niissä tarvitaan softan, algoritmien, digitaalisen teknologian, elektroniikan, akustiikan ja mekaniikan osaajia”, hän sanoo.
Nämä ovat erikoisosaamisen alueita, jotka ovat edelleen vahvasti miesvaltaisia.
Miten henkilöstön monimuotoisuus toteutuu Genelecissä?
”Olemme yksi harvoja teknologiayrityksiä, jonka tuotantojohtaja on nainen. Yrityksemme hallituksen puheenjohtaja on nainen. Yrityksen johtoryhmästä 40 prosenttia on naisia”, Naghian luettelee.
Hän tunnustaa kuitenkin, että sukupuolten välinen tasa-arvo on teknologia-alalla haastava kysymys.
”Lähtökohtaisesti kysymys on osaamisesta, mitä tarvitsemme. Haluamme, että kaikilla on yrityksessämme samanlaiset edellytykset kehittyä organisaatiossa ja löytää oma polkunsa, eikä sukupuolen pitäisi olla minkäänlainen este”, hän muotoilee.
Genelecissä on markkinoinnin puolella naisia yli 50 prosenttia, mutta esimerkiksi tuotekehitykseen on lähes mahdotonta löytää naisosaajia.
”Tämä johtuu mielestäni yhteiskuntarakenteesta ja kasvatuksesta. Hyvin harvat naiset ovat saaneet kannustusta tai rohkaisua lähteä opiskelemaan esimerkiksi akustiikkaa, mekaniikkaa tai elektroniikkasuunnittelua”, hän sanoo.
Genelec onkin aktiivisesti pyrkinyt tekemään yrityksensä osaamistarpeita tutuksi vierailemalla kouluissa kertomassa toiminnastaan ja järjestämällä tutustumispäiviä tehtaalleen.
Siamäk Naghian
- Syntynyt 1961 Iranissa
- Oli 1980-luvun alussa puolitoista vuotta rintamalla Iranin ja Irakin välisessä sodassa
- Muutti Ankaraan, Turkkiin opiskelemaan englanninkieliseen yliopistoon
- Muutti Suomeen vuonna 1986 opiskelemaan sähkötekniikkaa ja teknillistä fysiikkaa sekä suomen kieltä Helsingin yliopistossa, Teknillisessä korkeakoulussa, ja Jyväskylän yliopistossa
- Aloitti työuran Suomessa kääntäjänä
- Vuodesta 1995 toimi eri tehtävissä kehittäjänä Nokialla
- Julkaisi väitöskirjan 3G-verkoista vuonna 2001
- Genelec Oy:n palveluksessa vuodesta 2005, toimitusjohtaja vuodesta 2011 alkaen
- Koulutus: tekniikan tohtori
- perheeseen kuuluu puoliso ja aikuinen lapsi
- harrastaa saksofonin soittoa, runoutta ja kirjallisuutta
- Kirjoittanut yhdessä Minna Kettusen kanssa kirjan Siamäk Naghianin uskomaton elämä – Tuulen kieltä etsimässä (Into Kustannus 2021).
Teksti: Olli Manninen
Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 4-2021.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.