Innovaatiojohtamisen ja markkinoinnin edelläkävijä Jean David hylkäsi nuorena akateemiset opinnot, opetteli markkinointia kantapään kautta ja päätyi uudistamaan satoja vuosia vanhan instituution, sirkuksen.
Parhaiten Jean David tunnetaan Cirque du Soleil -viihdeyrityksestä, jonka markkinoinnista hän vastasi 15 vuoden ajan vuodesta 1984 vuoteen 1999. Davidin tapaa johtaa Cirque du Soleilia pidetään malliesimerkkinä niin sanotusta Sinisen meren strategiasta, jossa yritys ei enää kilpailekaan sen perinteisesti mielletyllä markkinalla, vaan luo itse kokonaan uuden markkinan.
MAINOSTAJA -lehti esitti Jean Davidille ennen hänen Mainontapäivän 21.9. esitystään muutaman kysymyksen.
Mitkä ovat tärkeimmät opit, jotka olet saanut pitkällä urallasi markkinoijana?
Luota itseesi. Ole uskalias. Ymmärrä oma tapasi johtaa. Ole valmis taistelemaan – voittamaan ja häviämään.
Olet tehnyt urasi sirkuksen ja kasinon parissa. Miksi nämä ympäristöt ovat hyviä paikkoja oppia markkinointia? Mikä niissä on erityistä?
Viihdeteollisuus on lopulta vähittäiskauppaa kovin kilpaillussa ympäristössä. Tämä oli loistava ja hyvin stimuloiva oppimismatka: todellinen kokemusten kenttä, jossa menestyksemme antoi meille vapautta toimia.
Monille viihdeteollisuuden tarkkailijoille Cirque du Soleil oli merkki tulevaisuudesta. Se oli organisaatio, joka positioi itsensä globaaliin kontekstiin, jossa kulttuuri on identiteettiään etsivien ihmisten valuuttaa.
Mikä uusi ilmiö – idea, innovaatio, teknologia tai bisnesmalli – tulee muuttamaan markkinoinnin tulevaisuuden?
Se, mikä muuttaa markkinoinnin tulevaisuuden, on jo käynnissä. Siirrymme kuluttajayhteiskunnasta viestintäyhteiskuntaan.
Ajatelkaa vaikkapa sitä, miten älykkäät kaupungit voimaannuttavat kansalaisia. Sosiaalisia innovaatioita luovat insinöörit ovat vasta käärineet hihansa ja jo nyt he äimistelevät muutoksen nopeutta. Parhaillaan on menossa valtava, eksponentiaalinen muutosprosessi, joka synnyttää kollektiivisen älykkyyden ympäristön. Kansalaisilla tulee olemaan pääsy täysin uudenlaisiin viitekehyksiin. Tämä muuttaa kuluttajayhteiskunnan ja sikäli myös markkinoinnin tulevaisuuden. Kansalaiset voittavat eniten – nähtäväksi jää, ketkä häviävät…
Mikä on Mainontapäivän keynote-esityksesi perusviesti?
Kerron siitä, miten yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää Cirque du Soleilia esimerkkinä itsensä ylittämisestä. Miten hyvin yksinkertaisella päätöksellä voi olla valtavan suuri vaikutus yrityksen tulevaisuuteen. Cirque du Soleilin markkinointifilosofia voidaan kiteyttää kolmeen sanaan: luovuus, identiteetti ja kilpailuhenkisyys.
Teksti: Kari Latvanen
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.