Lejos – jotain parempaa uran eri hetkiin

Lejos on perheyritys, joka arvostaa rohkeita ja uteliaita osaajia, joilla on avoin mieli ja tekemisen palo. Elintarvikkeita maahantuova ja markkinoiva yritys haluaa tarjota työntekijöilleen jotain parempaa uran eri hetkiin.

Lejos on osa palvelualan konserni Juuranto Group Oy:tä, johon kuuluu myös pakkausmateriaaleihin erikoistunut Ki-Sal.

”Toimintamme punaisena lankana on tarjota asiakkaillemme jotain parempaa elämän eri hetkiin. Tämä konsernimme ohjenuora pätee sekä edustamiimme brändeihin että henkilöstömme työtehtäviin”, sanoo Lejoksen talousjohtaja Lotta Mäkelä, joka vastaa myös yrityksen HR-toimintojen kehittämisestä.

Markkinointijohtaja Katri Heinosen mukaan työnantajakuvan rakentaminen on kiinteä osa Lejoksen muuta markkinointiviestintää, mutta myönteisen yrityskuvan vahvistamiseen tullaan panostamaan jatkossa aiempaa enemmän.

”Meidän työssämme brändit ovat ykkösjuttu. Kuluttajille yrityksemme saattaa olla jopa tuntematon. Elintarvikealan ammattilaiset tuntevat meidät paremmin. Meidän on ollut suhteellisen helppo löytää uusia tekijöitä taloomme”, Heinonen sanoo.

Perheyrityksessä pääsee vaikuttamaan

Van Houtenin kaakao, Sun-Maid rusinat tai Sunsweet-luumut löytyvät monen kodin keittiöstä, mutta harva kuluttaja välttämättä tietää, että näitä tuotteita maahantuova Lejos täyttää ensi vuonna sata vuotta.

Kaikki alkoi vuonna 1921, kun Erik Juuranto oli mukana perustamassa yritystä, joka alkoi tuoda hollantilaista kaakaojauhetta Suomeen. Nyt Espoossa sijaitsevan perheyrityksen tarina jatkuu kolmannessa polvessa ja yhtiö työllistää noin 40 henkilöä.

”Olemme pieni ja ketterä toimija. Meillä on litteä organisaatio, jossa on nuorekas tekemisen meininki. Olen ollut mukana nyt seitsemän vuotta ja huomannut, että täällä pääsee vaikuttamaan paljon asioihin”, sanoo Heinonen, joka on aiemmin työskennellyt virvoitus- ja panimoteollisuuden jättiorganisaatioissa.

Omat verkostot ja sosiaalinen media rekrytointikanavina

Lejos Oy on rekrytoinut viime aikoina uusia osaajia sekä konsulttien että omien verkostojensa kautta ja hyödyntänyt myös esimerkiksi ammattilaisten LinkedIn-verkkopalvelua.

”LinkedIn on tehokas somealusta, jolla löydämme täsmäasiantuntijat ja tavoitamme myös nuoret alan osaajat”, sanoo Lejos Oy:n PR ja some-päällikkö Säde Svar.

”Olemme löytäneet myös uusia osaajia nykyisten työntekijöiden vinkkien ja verkostojen kautta. Maksamme hyvistä vinkeistä palkkion. Työntekijämme ovat parhaita yrityksemme lähettiläitä, sillä he tuntevat yrityksemme kulttuurin ja haluavat kertoa siitä omasta halustaan eteenpäin”, Heinonen sanoo.

Hyvin pidetty salaisuus

Heinosen mukaan Lejoksen HR-markkinoinnin suurimpia haasteita on vahvistaa yrityksen tunnettuutta, mikä ammattilaisia lukuunottamatta on varsin alhainen.

”Olemme tähän asti ollut alalla hyvin pidetty salaisuus sen sijaan että olisimme valtavan isosti auki kaikille”, Heinonen hymähtää.

Nyt HR-markkinointia tehdään aiempaa systemaattisemmin osana yrityksen markkinointiviestintää. Lejos on osallistunut jo useita vuosia Great Place to Work -tutkimukseen ja se tulee jatkossakin olemaan tärkeä HR-markkinoinnin sisäinen työkalu. Viime vuonna Lejos Oy sijoittui keskisuurten yritysten sarjassa neljänneksi.

”Sijoituksemme koheni huomattavasti edellisestä vuodesta, mikä viestii, että olemme osanneet luotsata asioita oikeaan suuntaan. Hyvässä yrityksessä annetaan jokaiselle vastuuta, luotetaan ammattitaitoon ja nähdään positiiviset puolet ja vahvuudet sekä kannustetaan tuomaan omaa persoonallisuutta peliin”, Heinonen sanoo.

Heinosen mukaan rohkeus kokeilla hieman hullujakin asioita luo kulttuurin, jossa jokainen uusi työpäivä voi olla seikkailu.

”Haluamme ylittää niin kuluttajien kuin yhteistyökumppaneidenkin odotukset. Epäonnistuminen on sallittua, onnistumisia juhlitaan isosti”, Heinonen vakuuttaa.

Mäkelän mukaan GPTW-tutkimuksen tulokset vahvistavat käsityksiä, että Lejos on haluttava työpaikka.

”Lejoksen viime aikojen rekrytoinnit ja liiketoiminnan suotuisa kehitys kulkevat linjassa. Yrityksen omistajat uskovat, että taloudellinen menestys on sitoutuneiden ja hyvinvoivien ihmisten asioita”, Mäkelä sanoo.

Retkikunta monitoroi HR-markkinoinnin tavoitteita

Lejoksen yrityskulttuuri perustuu avoimeen kommunikaatioon ja matalaan hierarkiaan, jossa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa.

”Päivittäisten keskusteluiden lisäksi johtoryhmämme kuukausikokouksissa on varattu aina yksi Open Chair -paikka, mikä mahdollistaa kenen tahansa organisaation jäsenen osallistumisen johtoryhmän kokoukseen. Ilmoittautuminen tapahtuu Yammerilla, joka on yrityksemme sisäinen, aktiivinen viestintäkanava”, Mäkelä toteaa.

”Sisäisen HR-viestinnän varmistaminen ja parantaminen on strategiaryhmä Retkikunnan vastuulla. Siihen kuuluu ihmisiä yrityksen eri toiminnoista. Retkikunta kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Se kuuntelee koko henkilökunnan ajatuksia siitä, missä asioissa tarvitaan parempaa ja avoimempaa kommunikaatiota tai miten asioita voidaan tehdä entistä paremmin. Uudet ideat viedään läpi nopeallakin aikataululla”, Heinonen sanoo.

Toimenkuvia selkeytetään

Lejoksella ei ole käytössä varsinaista trainee-ohjelmaa, sillä litteässä organisaatiossa urapolkujen kehittäminen ylöspäin on rajallista. Osaamista kehitetään kierrättämällä tehtäviä tai kouluttautumalla uusiin tehtäviin.

”Koulutusbudjettimme on todella hyvä. Se sitouttaa henkilöstöä”, Heinonen sanoo.

Lejos on kasvanut viime vuosina vauhdilla ja organisaatioon on syntynyt uusia tehtäviä liiketoiminnan rajapintojen kehityksen myötä.

”Toimenkuvien selkeyttäminen on tärkeää, jottei tehtäviin synny päällekkäisyyksiä. Matalan hierarkian organisaatiossa näissä asioissa on helppo toimia. Kokeilemme, testaamme ja mukautamme asioita tilanteen mukaan”, Heinonen sanoo.

Elintarvikkeiden maahantuonnin ohella Lejos rakentaa nykyisin myös sopimusvalmistajien kanssa uusia elintarvikebrändejä, mikä edellyttää kykyä tunnistaa sopivat yhteistyökumppanit ja ymmärrystä asiakkaiden muuttuvista kulutustarpeista tai odotuksista.

”Ostamme tuotekehityksen palveluna, jolloin yhteistyökumppaneiden tuntemus, projektinhallinta sekä brändinrakentamiseen liittyvä osaaminen aina tuotteiden kehittämisestä pakkaussuunnitteluun vaatii meiltä enemmän tietoa ja avaa ovia uusiin tehtäviin”, Heinonen sanoo.

Teksti Olli Manninen

Artikkelikuvassa Välipalavallankumous-teemainen pop up -myymälä Helsingin keskustassa.
Kuva: Wilhelm Öhman

Lejos Oy – osa Juuranto Group Oy:tä
Perustettu: 1921
Toimipaikka: Espoo
Toimiala: Elintarvikkeiden maahantuonti, myynti ja markkinointi
Henkilöstö: 40
Liikevaihto: 40 milj. € vuonna 2019

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 2-2020

 

 

 

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

12 + eighteen =