Lasit päähän ja pisteitä keräämään!

Mikä yhdistää 360-videoita ja Finnairia? Radiojuontaja, yrittäjä Jaajo Linnonmaan VirtualTraveller.

Mediapersoona Jaajo Linnonmaan vuonna 2016 perustama VirtualTraveller on verkossa toimiva virtuaalimatkailuyhteisö, jossa ihmiset voivat jakaa ja katsella 360-videoita. Videoiden jakamisessa ja katselemisessa ei sinänsä ole mitään uutta, mutta VirtualTravellerissa siitä palkitaan.

Palvelussa sisällöntuottaja voi vaihtaa tekemiensä 360-videoiden katselukerrat Finnair Plus -palkintopisteiksi tai jos lentäminen ei kiinnosta, lunastetuilla lentopisteillä voi myös istuttaa puita. Yksi katselukerta on yksi lentopiste. Tämä houkuttelee sisällöntuottajia tekemään mahdollisimman laadukasta sisältöä.

”Kun aloitimme yhteistyön pari vuotta sitten, olimme maailman ensimmäinen sosiaalisen median palvelu, jossa sisällöntuottajia palkittiin tuottamastaan materiaalista”, Linnonmaa kertoo.

Finnairille hyöty tulee uusina kanta-asiakkaina. Yrityksellä on palvelussa myös oma Recommended by Finnair Plus -kanava.

”Lähdimme avoimin mielin kokeilemaan uudenlaista kanavaa ja yhteistyö on toiminut odotustemme mukaisesti. Omalle kanavalle kuvattujen 360-videoiden kautta olemme saaneet näkyvyyttä myös laajentuneelle reittiverkostollemme”, Finnair Plus Partnershipsin johtaja Pasi O. Hakala kiittelee.

Mitä erikoista 360-videoissa on? Linnonmaan mukaan joka suuntaan avautuvat videot tuovat katsomiseen aivan uuden ulottuvuuden. Virtuaalilasien avulla katsoja pääsee ”sisälle” videoon ja tuntuu, kun oikeasti kävelisi Tokion kaduilla, istuisi HIFKin aitiossa tai surffaisi Australiassa. Elämys on ihan omaa luokkaansa. Videoita voi katsella myös ilman laseja, mutta kokemus ei ole yhtä voimakas.

”Tällä hetkellä videoita katsotaan tietokoneella, pädillä ja kännykällä, sillä VR-lasit ja niiden leviäminen kotitalouksiin ottaa vielä tovin”, Linnonmaa toteaa. VirtualTravellerilla on noin 150 travelleria, ja 360-videoita on ladattu palveluun noin 1500.

Uudenlainen markkinointikanava

Helsinki on ensimmäisenä kaupunkina lähtenyt markkinoimaan kaupunkia 360-videoiden avulla ja avannut yhteisöön oman MyHelsinki -kanavan. Linnonmaa uskoo, että virtuaalimarkkinointi on kaupunkimarkkinoinnin uusi musta.

”Tätä kautta turistit voivat tutustua kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin jo etukäteen. Ja mitä enemmän kanavalla on videoita, sitä monipuolisemman kuvan kaupungista saa.”

Ja ehkä sitä kautta turisti löytää paikkoihin, joihin hän ei muuten löytäisi, esimerkiksi Kallioon.

”Massaturismi on yhä useamman kaupungin ongelma. Esimerkiksi Amsterdamin ulkopuolella on upeita käsityöpajoja, panimoita ja käymisen arvoisia ravintoloita. Ongelmana on, että turistit eivät tiedä näistä kohteista mitään. Tähän VirtualTraveller sopisi erityisen hyvin.”

Asiakas eli tässä tapauksessa kaupunki, voi valita tuottaako se kanavalle sisällön itse vai käyttääkö se travellereita videoiden tuottamiseen. Kun travellerit kirjautuvat palveluun ensimmäistä kertaa, heiltä kysytään, kiinnostaako heitä tehdä videoita myös yhteistyökumppaneille. Tällainen yhteistyö on syntynyt muun muassa helsinkiläisen Hotelli F6:n kanssa. Eräs traveller sai luksusviikonlopun hotellissa ja vastineeksi hän kuvasi kanavalle 360-videoita hotellista, sen palveluista ja lähiympäristöstä.

VirtualTraveller toimii myös viihteellisesti, tuotteiden ja palvelujen markkinoijana. Tästä hyvä esimerkki on Nokian ostama kampanja, jossa tubettajat Arttu Lindeman ja Jaakko Parkkali lähtivät viemään Nokian uusinta puhelinta Lauri Markkaselle. 10-osaisessa videosarjassa seurattiin puhelimen matkaa Suomesta Chicagoon. Tubettajat jakoivat videot VirtualTraveller lisäksi myös omille seuraajilleen. Suosituinta videota katsottiin pelkästään VirtualTravellerissa lähes 17 000 kertaa.

Somettajat, tubettajat ja ystävät

Linnonmaa hyödyntää markkinoinnissa paitsi omaa julkisuuttaan myös tunnettuja tubettajia ja instavaikuttajia kotimaassa ja ulkomailla sekä laajaa ystäväpiiriään. Sivustolle videoita ovat kuvanneet muun muassa juontaja Anni Hautala ja Jethro Rostedt. Monet travellerina toimivat somevaikuttajat jakavat videot myös omissa kanavissaan. Linnonmaalla itsellään on pelkästään Instagramissa lähes 300 000 seuraajaa.

”Sosiaalisen median vaikuttajilla on taustalla oma valmis yleisö. Vielä tässä vaiheessa heidän videonsa keräävät nopeiten yleisöä, mutta uskon, että 360-vloggaaminen on se seuraava juttu ja kenestä tahansa travellerista voi tulla tähti.”

 

Teksti: Sane Keskiaho
Kuvat: VirtualTraveller

 

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 1-2020.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

7 + seven =