Global Marketer Week kokosi yhteen yli tuhat markkinoinnin ammattilaista

GMW

Vastuullinen markkinointi on tulevaisuuden menestystekijä

Global Marketer Week -tapahtuma on kansainvälinen markkinointijohdon tapahtuma, jonka järjestämisestä vastaa Marketing Finlandin kattojärjestö World Federation of Advertisers (WFA). Se kokoaa yhteen markkinoinnin ammattilaisia eri puolilta maailmaa keskustelemaan ajankohtaisista aiheista ja jakamaan parhaita käytäntöjä.

WFA:n jäsenet edustavat yli 90 prosenttia maailman mainoseuroista, joten tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden verkostoitua maailman johtavien markkinointiyritysten kanssa sekä saada korkeatasoista sisältöä. Tapahtuma houkuttelee paikalle myös maailman johtavat toimistoketjut, teknologiat ja mediat.

Tapahtumassa on luentoja, paneelikeskusteluja, työpajoja ja verkostoitumismahdollisuuksia, jotka keskittyvät mm. brändin rakentamiseen, vastuullisuuteen, digitaaliseen markkinointiin, asiakaskokemukseen ja markkinointianalytiikkaan.

Aikaisempina vuosina Suomesta on tapahtumaan osallistunut isoimpien mainostajien edustajia, mutta johtuen Turkin ja Suomen välisestä Nato-kiistasta sekä Turkin heikosta ihmisoikeustilanteesta tapahtumaan osallistui tänä vuonna Marketing Finlandilta vain toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Vastuullisuus dominoi vain jäsenille suunnattujen foorumien keskusteluja

Sourcing Forum keskittyy markkinoinnin hankintoihin ja hankintaketjujen hallintaan liittyviin aiheisiin. ”Itse osallistuin juuri tähän foorumiin, koska markkinoinnin hankintojen puolella näen tällä hetkellä isoa muutosta sekä roolin kasvua. Keskustelu keskittyi kestävän hankinnan, hankintojen digitalisaation ja toimittajasuhteiden hallinnan ympärille. Vastuullisuus on myös kumppanisuhteissa tärkeää. Suurista mainostajista esimerkiksi L’Oréal on jo toteuttanut ohjeistuksen vastuullisempaan kumppaniyhteistyöhön.”

Media Forumin tavoitteena on parantaa mainonnan tehokkuutta, brändin rakentamista ja mediakanavien valintaa. Foorumin keskiössä on vastuullisuus ja suhde alustoihin. Mainostajat korostavat, että markkinointirahoja tulisi kohdistaa vain turvallisille niille alustoille, jotka aktiivisesti pyrkivät parantamaan internetin turvallisuutta.

Policy Forum keskittyy markkinoinnin sääntelyyn ja etiikkaan. Eurooppa on ollut edelläkävijä digitaalisen markkinoinnin ja markkinointikanavien säntelyssä, ja täällä luotu sääntely tulee jalkautumaan myös muualle maailmaan. Alustat ovat tiedostaneet tämän ja kehittävät EU-alueella teknologiaa, joka on tulevaisuuden kestävää.

Better Marketing -foorumi on muista poiketen kaikille tapahtuman osallistujille avoin tilaisuus, joka keskittyy vastuulliseen markkinointiin. Tapahtumassa esiteltiin markkinoinnin case-esimerkkejä, ja osallistujat saavat äänestää brändien onnistumisesta vastuullisuudessa. Vastuullisuudesta kertomiseen liittyy maineriski, jos tekoja yritetään kiillottaa vain markkinointitarkoituksiin. Samanaikaisesti brändit myös tiedostavat, että vastuullisuusteoista kertominen on tärkeää, koska se rohkaisee myös muita toimimaan. Brändeillä on tärkeä rooli ihmisten ja organisaatioiden vastuullisuuteen kouluttamisessa, ja markkinointiviestintä on siihen tehokas työkalu.

Global Marketer konferenssi 2023

Päätapahtuma Global Marketer -konferenssi keräsi tänä vuonna yli tuhat markkinoinnin ammattilaista yhteen. Kaikki tilaisuuden puheenvuorot liikkuivat vastuullisuuden ympärillä. Tekoäly ja metaversumit mainittiin vain työkalujen roolissa. Brändien odotetaan nyt näyttävän kykynsä vaikuttaa maailman parantamiseen.

Global Marketer Week

Kiihtyvällä tahdilla kehittyvät teknologiset innovaatiot ovat vain työkalu markkinoinnissa. Digitalisaatio liittyy vahvasti myös vastuullisuuteen – se kuluttaa valtavasti energiaa. Ohjelmallisen ostamisen isäksi kutsutun Brian O’Kelleyn mukaan serverit käyttävät maailman sähköstä jo 4 %, ja määrä kasvaa koko ajan. Hänen mukaansa 15 % mainonnasta on täysin turhaa, joten mainostajien tulisi miettiä tarkasti digitaalisten mainosten tehoa.

Vuoden 2023 CMO:ksi valittu Diageo-alkoholibrändin markkinointijohtaja Cristina Diezhandino kiteytti tulevaisuuden markkinoinnin sekoitukseksi todellista elämää, sosiaalista kanssakäymistä, virtuaalimaailmaa ja yhdessä tekemistä.

Riikka-Maria Lemminki summaa viikon antia: ”Global Marketer Week -tapahtuma oli täynnä puhuttelevaa sisältöä, mutta yksi sen antoisimmista osista oli jälleen verkostoituminen. Itselleni tapahtuman merkittävimmät hetket olivat maailman johtavien brändien markkinointi- ja hankintajohdon kanssa lounaiden ja illallisten aikana käydyissä keskusteluissa. Lisäksi sain mahdollisuuden tavata alustojen johtajia, joiden tavoittaminen on yleensä haastavaa. Sovimme konkreettisista yhteistyömalleista, kuten haitallisiin sisältöihin reagoinnista, hakkeroitujen tilien palauttamisesta ja Cannes Lions -ohjelman toteuttamisesta. Odotan innolla ensi vuoden Global Marketer Week -tapahtumaa Torontossa ja toivon, että Suomen delegaatio on silloin vahvasti edustettuna!”

Katso tapahtuman kohokohtia WFA:n sivustolla.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 × five =